Kokeile kuukausi maksutta

Vantaan kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi tämän viikon alussa keskusta-alueiden pysäköintinormin lievennyksen. Kokeilu koskee raideliikenteeseen tukeutuvien Tikkurilan, Koivukylän, Korson, Aviapoliksen, Kivistön, Martinlaakson ja Myyrmäen sekä Hakunilan ja Länsimäen keskusta-alueiden uusia asuinrakennuskohteita. Näissä keskustoissa yksi autopaikka on rakennettava vähintään 130 kerrosneliömetriä kohden. Nykyisin voimassa olevia mitoitusohjeita noudatetaan edelleen kaikilla muilla alueilla.

Kokeilu on voimassa vuosina 2014–2018. Mitoitusohje ei estä rakentamasta näillä alueilla tarvittaessa enemmän autopaikkoja.

Vantaalla voimassa olevan mitoitusohjeen mukaan autopaikkoja pitää rakentaa 0,8/asunto. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että yksi autopaikka pitää rakentaa 80–90 neliömetriä kohden. Lisäksi pitää rakentaa yksi vieraspaikka 1 000 neliömetriä kohti. Lievennys keskusta-alueilla on siis merkittävä.

Tällainen laaja pysäköintinormin lievennyskokeilu on enemmän kuin tervetullut. Siitä saadaan hyvää perustaa suomalaisen pysäköintinormin kokonaan uudelleen miettimiselle. Sen pohja luotiin jo 1964 autopaikkatoimikunnassa. Pelkät Helsingin harrastamat autottoman korttelin kokeilut Kalasataman tapaan eivät riitä käytäntöjen muuttamiseen.

Pysäköintinormin lievennys merkitsee sitä, että Vantaan keskusta-alueilla tulee kymmeniä täydennys- ja tiivistämishankkeita kannattaviksi. Asuntoyhtiöille tulee aidosti mahdollisuus rahoittaa remonttejaan lisärakentamisella, jos ne niin tahtovat. Toisessa vaakakupissa on nyt putkiremonttiin tarvittava raha ja toisessa nimby-ajattelu.

Kokeilualueiden uudishankkeissa voi jatkossa rakentaa enemmän asuntoneliöitä samalla autopaikkamäärällä kuin nyt.

Seuraava askel autopaikkanormituksessa olisi, että autopaikat erotettaisiin kokonaan yksittäisestä hankkeesta. Sen sijaan tulisi alueellisia pysäköintitaloja, joista voisi erikseen hankkia autopaikan. Silloin autopaikka ei olisi suoraan osa asunnon hintaa.

Vantaa tavoittelee autopaikkanormin lievennyksellä kohtuuhintaista asuntotuotantoa. Tämä on hyvä pitää rakennusliikkeissä mielessä, kun ne hinnoittelevat uusia hankkeita Vantaan keskusta-alueille.

Jään odottamaan, että myös jokin pääkaupunkiseudun ulkopuolella oleva kaupunki päätyisi samanlaiseen kokeiluun. Olisi mielenkiintoista nähdä, mitä se merkitsisi esimerkiksi Tampereella.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Vantaa vähentää rohkeasti autopaikkoja”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Auri Häkkinenhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/auri-hakkinen/