Työmääräykset langattomasti huoltomiesten puhelimeen
Teknisen huoltoyhtiön työnsuunnittelu on jatkuvaa palapelin kokoamista. Tavoitteena on tietysti käyttää resursseja eli kentällä liikkuvia huoltomiehiä mahdollisimman tehokkaasti.

Määräaikaiskorjaukset ja vikahälytykset pitäisi rytmittää oikein ja kunkin asiakkaan pyyntöihin reagoida juuri sen asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen velvoitteiden mukaisesti.
Tietotekniikkayhtiö Cidercone on kehittänyt huoltoyhtiön työnkulun avuksi järjestelmän, johon kuuluu työnjohtajan käyttämä suunnittelutyökalu ja kentällä liikkuvan huoltomiehen käyttämä mobiili laite.
Huoltoyrityksen asiakassopimus-, help desk – ja laskutustietojärjestelmät linkitetään työjohtajien käytössä olevaan, Cidercone Motion manager -työnohjausjärjestelmään. Työnjohtaja näkee siitä kulloinkin tehtävien töiden listan kiireellisyyden mukaan luokiteltuina. Toisessa sarakkeessa ruudulla näkyy kentällä liikkuvien huoltomiesten kulloinenkin työtilanne. Työnjohtaja pystyy siten yhdistämään työn ja tekijän.
Järjestelmän uutuus on langattomuus, sillä työnjohtajan tekemä suunnitelma siirtyy toimeksiantona suoraan huoltomiehen mukana olevaan päätelaitteen Cidercone Motion Mobile -järjestelmään. Yksinkertaisimmillaan se voi olla noin 500 euron arvoinen smart phone -tyyppinen matkapuhelin.
Kun työ on valmis, huoltomies pystyy kuittaamaan sen tehdyksi välittömästi. Tiedot tehdyistä töistä kulkeutuvat takaisin yrityksen laskutus- tai palkkajärjestelmiin. Järjestelmän avulla välittyy myös heti työnjohdolle tieto, että kyseinen huoltomies on vapautunut. Toimistolla työnjohtaja voi seurata työn etenemistä. Hän voi esimerkiksi lisätä kohteessa olevia henkilöresursseja, jos näyttää siltä, että yhden ihmisen voimin ei ehditä saada korjauksia valmiiksi asiakkaan kanssa tehdyn sopimuksen mukaisen vasteajan sisällä.
Muutosvastarintaa ollut käyttäjäyrityksissä yllättävän vähän.
”Varsinkin kenttähenkilökunta on ottanut järjestelmän hyvin vastaan, sillä se säästää heiltä aikaa ja vaivaa esimerkiksi monien raporttien teosta”, sanoo Ciderconen markkinointijohtaja Oliver Boldt.
YIT Kiinteistötekniikka aikoo ottaa järjestelmän käyttöön tänä vuonna, ja tavoitteena Suomessa on vähintään 500 huoltomiehen mobiilikäyttö. Yhtiö on laskenut säästävänsä tulevaisuudessa täysimittaisen käyttöönoton tuomana toiminnan tehostumisena jopa kaksi miljoonaa euroa vuodessa.
Ciderconen järjestelmällä on nyt noin 20 000 kenttätyössä toimivaa käyttäjää. Isoimmat asiakkaat ovat tällä hetkellä Ranskassa ja Saksassa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Työmääräykset langattomasti huoltomiesten puhelimeen”