Kokeile kuukausi maksutta

Mank ei halua rakennuttajien siirtävän hankkeitaan

Maarakennusalan neuvottelukunta Mank ry on antanut julkilausuman, jossa se vetoaa rakennuttajiin, ettei tarpeellisia ja kannattavia hankkeita siirrettäisi kustannusnousujen ja kapasiteettipulan pelossa. Mankin mukaan henkilöstö- ja koneresursseja on vapautumassa uusien hankkeiden toteuttamiseen. Lisäksi neuvottelukunta uskoo, että tarjouksia tulee riittävästi, jolloin rakennuttajat saavat hoidettua kilpailuttamisen onnistuneesti.

Maarakennusalan neuvottelukunta Mank ry on antanut julkilausuman, jossa se vetoaa rakennuttajiin, ettei tarpeellisia ja kannattavia hankkeita siirrettäisi kustannusnousujen ja kapasiteettipulan pelossa. Mankin mukaan henkilöstö- ja koneresursseja on vapautumassa uusien hankkeiden toteuttamiseen. Lisäksi neuvottelukunta uskoo, että tarjouksia tulee riittävästi, jolloin rakennuttajat saavat hoidettua kilpailuttamisen onnistuneesti.

Mank ei usko kustannustason laskevan, mutta kustannusnousun hidastumisesta on selviä merkkejä. Alan työtilaisuuksien arvioidaan olevan vähenemässä johtuen lähinnä eräillä talonrakennustoiminnan osa-alueilla tapahtuvasta toiminnan supistumisesta. Tämä vähentää maarakennusalalle tärkeitä talonrakentamisen pohja- ja aluetöitä sekä näihin kohteisiin liittyvää kunnallistekniikan rakentamista. Myös eräitä suuria tiehankkeita on valmistumassa, eikä vastaavaa määrää uusia tiehankkeita ole nopealla aikataululla käynnistymässä.

Mank vetoaa myös valtiovaltaan, että perusväylänpidon rahoitusta nostetaan ensi budjettivuonna. Mankin mukaan hallituksen liikennepoliittisen selonteon linjaukset ovat onnistuneita, koska ne tuovat väylänpitoon pitkäjänteisyyttä ja suunnitelmallisuutta. Selonteossa ei ole kuitenkaan kiinnitetty riittävästi huomiota perusväylänpidon rahoitustarpeeseen, sillä siinä osoitettu rahoituksen lisäys ei vastaa edes kustannusten nousua.

Sekä tienpitoon että radanpitoon on vuosien mittaan kertynyt huomattava korjausvelka. Alalla on arvioitu, että seuraavien kymmenen vuoden aikana rahoituksen tasokorotus tulee olla 200 miljoonaa euroa vuodessa, jotta korjausvelkaa saadaan lyhennetyksi ja väyläverkon kunnon rappeutuminen saadaan estetyksi.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Mank ei halua rakennuttajien siirtävän hankkeitaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat