Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Helsinki ja Espoo rakentavat infraa enemmän kuin viime vuonna

Isot kaupungit haluavat pitää kiinni tämän vuoden infrainvestoinneistaan. Poliittisia paineita leikkauksiin lieventää urakkahintojen lasku. Joissakin kaupungeissa on tälle vuodelle enemmän rahaa infrakentamiseen kuin viime vuonna.

Isot kaupungit haluavat pitää kiinni tämän vuoden infrainvestoinneistaan. Poliittisia paineita leikkauksiin lieventää urakkahintojen lasku. Joissakin kaupungeissa on tälle vuodelle enemmän rahaa infrakentamiseen kuin viime vuonna.

Kuuntele juttu

image

”Helsingin rakennusvirasto rakentaa katuja ja puistoja tänä vuonna 139 miljoonalla eurolla. Viime vuonna määrärahoja oli hieman yli 100 miljoonaa euroa”, osastopäällikkö Raimo K. Saarinen kertoo.

Eniten määrärahoja, 18,1 miljoonaa euroa, kuluu Jätkäsaaren uuden asuntoalueen esirakentamiseen. Kalasataman asuntoalueen esirakentaminen vie tänä vuonna 8,6 miljoonaa euroa. Hakamäentien ja Lahdentien yhteishankkeisiin Tielaitoksen kanssa on budjetoitu 12,2 miljoonaa euroa.

Saarisen mukaan kaupungin viime aikoina saamat urakkatarjoukset noudattavat rakennusviraston omia ennakkoarvioita. Viime vuonna tarjoushinnat ylittivät arviot 10-15 prosentilla.

Espoossa tämän vuoden infrabudjetti on 132 miljoonaa euroa, mikä on noin 20 miljoonaa enemmän kuin viime vuonna. Kaupungininsinööri Martti Tieaho kertoo periaatteena olevan, että budjettisäästöjä tehdään saman verran kuin tarjoushinnat laskevat eli käytännössä hankkeita ei silloin leikata. Tarjoustaso on laskenut 10-20 prosenttia.

Infrabudjetin painopiste on Espoon keskuksen, Tapiolan, Leppävaaran, Suurpellon ja Mankkaan sekä Kotikadut kuntoon -hankkeessa ja Kehä I työaikaisessa rahoituksessa.

 

Lahti ja Jyväskylä pitävät viime vuoden tason

Lahden kadunsuunnittelupäällikkö Reima Kauppinen kertoo että kaupungin tämän vuoden 12 miljoonan euron katu-, puisto- ja viheraluebudjetti noudattaa viime vuoden tasoa. Lahdessakaan ei ole näköpiirissä investointirahojen leikkausta tälle vuodelle.

Kujalan logistiikkakeskuksen II-vaiheen rakentaminen käynnistyy Lahdessa tänä vuonna maarakennustöillä, jos siihen löytyy toimija.

Uuden Jyväskylän tämän vuoden 20 miljoonan euron infrabudjetti on samalla tasolla kuin yhdistyneiden vanhan Jyväskylän, Jyväskylän maalaiskunnan ja Korpilahden infrabudjetit olivat viime vuonna yhteensä.

Rakennuttajapäällikkö Jari Lohen mukaan Jyväskylä rakentaa tänä vuonna uusien asuntoalueiden katuja kuudella miljoonalla eurolla, uusien työpaikka-alueiden infraa 1,3 miljoonalla eurolla ja saneeraa katuja kolmella miljoonalla eurolla. Lutakon sataman rakentaminen vie kolme miljoonaa euroa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinki ja Espoo rakentavat infraa enemmän kuin viime vuonna”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat