Asunnonostajien mielestä rakennusliikkeiden imago on hyvä
Loppuvuodesta 2008 toteutetun rakennusalan yrityskuvatutkimuksen mukaan asunnonostajat antoivat asiakkuuskokemuksen jälkeen rakennusliikkeiden yrityskuvalle keskimäärin arvosanan hyvä. Asunnonostajien mielikuvat rakennusliikkeestä paranivat asiakkuuskokemuksen myötä. Parhaita asuntotuottajien osa-alueita olivat asiakaspalvelukyky ja palvelualttius, asuntovalikoiman kiinnostavuus ja houkuttelevuus sekä hyvä maine ja arvostettuus.

Loppuvuodesta 2008 toteutetun rakennusalan yrityskuvatutkimuksen mukaan asunnonostajat antoivat asiakkuuskokemuksen jälkeen rakennusliikkeiden yrityskuvalle keskimäärin arvosanan hyvä. Asunnonostajien mielikuvat rakennusliikkeestä paranivat asiakkuuskokemuksen myötä. Parhaita asuntotuottajien osa-alueita olivat asiakaspalvelukyky ja palvelualttius, asuntovalikoiman kiinnostavuus ja houkuttelevuus sekä hyvä maine ja arvostettuus.
”Mielenkiintoista on, että omistusasunnon ostajien käsitys rakennusliikkeen imagosta on selvästi parempi asiakkuuskokemuksen jälkeen kuin ennen sitä. Tämä on myönteinen lisä ammattirakennuttajien piirissä tehdyissä tutkimuksissa saaduille tuloksille. Ammattilaisten mielestä tuottajien ammattitaito jo aiemminkin on ollut hyvää tasoa”, toteaa Rakennusteollisuus RT ry:n teettämän tutkimuksen tuloksista johtaja Ensio Hakkarainen.
Asunnonostajien tyytyväisyys asuntoon kokonaisuutena sai arvosanan 4,1 asteikolla 1-5, eli asuntotuottajien saama arvosana tässä kysymyksessä on keskimäärin hyvä. Asuntotuottajien ammattitaito rakentamisessa/rakennuttamisessa sai kouluarvosanoilla mitattuna keskiarvon 7,9, joka on hyvän tuntumassa.
Asuntovalikoiman runsaus ja monipuolisuus, edistyksellisyys energia- ja ympäristöasioissa sekä asuntojen hinta-laatusuhde saivat matalimmat keskiarvot, jotka nekin kuitenkin pyöristyvät lähinnä hyvään arvosanaan. Eniten parantamisen varaa suurimmalla osalla asuntotuottajista olisi edelleen asiakastyytyväisyydestä huolehtimisessa ja osin jopa asiakkaan kokemassa rakentamisen laadussa.
Rakennusalan yrityskuvatutkimuksen toteutti Innolink Research Oy RT:n toimeksiannosta. Kohderyhmän muodostivat alle vuoden vanhaan asuntoon muuttaneet taloudet taloyhtiöissä, joissa on vähintään kuusi asuntoa. Puolet vastaajista asuu kahden aikuisen taloudessa, yhden hengen talouksia oli 26 prosenttia ja lapsiperheitä 23 prosenttia.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Asunnonostajien mielestä rakennusliikkeiden imago on hyvä”