Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kehäradan kolmelle asemalle rakennusluvat

Vantaan ympäristölautakunnan rakennuslupajaosto on myöntänyt rakennusluvat kolmelle Kehäradan asemalle. Luvan saivat Helsinki-Vantaan lentokentän ja Aviapoliksen asemat sekä Ruskeasannan asemavaraus.

Vantaan ympäristölautakunnan rakennuslupajaosto on myöntänyt rakennusluvat kolmelle Kehäradan asemalle. Luvan saivat Helsinki-Vantaan lentokentän ja Aviapoliksen asemat sekä Ruskeasannan asemavaraus.

Kuuntele juttu

image

Aviapoliksen aseman ensimmäinen rakennusvaihe käsittää maanalaisen asemarakennuksen huolto-, pelastus-, tekniikka- ja muine tunneleineen, maanpäälliset Tikkurilantien ja  Mekaanikontien sisäänkäyntirakennukset sekä kaksi kuilurakennusta. Aviapoliksen aseman kerrosala on noin 7 500 neliömetriä ja kokonaisala 15 700 neliömetriä.

Helsinki-Vantaan asema ensimmäinen rakennusvaihe käsittää maanalaisen asemarakennuksen tunneleineen, maanpäälliset Tietotien ja lentoterminaalin sisäänkäyntirakennukset sekä kaksi kuilurakennusta. Aseman kerrosala on noin 8 300 neliömetriä ja kokonaisala noin 17 200 neliömetriä.

Ruskeasannan aseman ensimmäisessä rakennusvaiheessa rakennetaan osa maanalaisesta asemarakennuksesta eri tunneleineen sekä maanpäälliset Tuusulanväylän sisäänkäynti ja kuilurakennus. Aseman kerrosala on 223 neliömetriä ja kokonaisala reilut 8 600 neliömetriä.

 

Kehärata on lähes 600 miljoonan euron projekti

Kehärata on noin 18 kilometriä pitkä, poikittainen raideyhteys, joka yhdistää Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Koivukylän ja Hiekkaharjun välillä. Se on samalla raideyhteys Helsinki-Vantaan lentoasemalle sekä tärkeä joukkoliikenteen kaupunkirata. Kehärata kulkee tunnelissa noin kahdeksan kilometrin matkan alittaen lentoaseman alueen.

Kehärata otetaan käyttöön vuoden 2014 puolivälissä. Asemista ensimmäisessä vaiheessa otetaan käyttöön Aviapoliksen, Helsinki-Vantaan, Vantaankosken, Kivistön ja Leinelän asemat. Näistä Aviapolis ja Helsinki-Vantaa ovat tunneliasemia ja muut pinta-asemia. Vantaankosken asema on jo olemassa, mutta se uudistetaan hankkeen yhteydessä. Myöhemmin toteutettavia asemavarauksia ovat Vehkala, Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta.

Kehärata-projektin kokonaiskustannusarvio on 590 miljoonaa euroa. Valtion osuus hankkeen rahoituksesta on 404 miljoonaa euroa ja Vantaan kaupungin osuus 186 miljoonaa euroa. Projekti saa EU-tukea yhteensä 17,76 miljoonaa euroa. Kehärata-projekti toteutetaan Ratahallintokeskuksen johdolla. Muita sopimuskumppaneita ovat Vantaan kaupunki, Tiehallinto ja Finavia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehäradan kolmelle asemalle rakennusluvat”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat