Kehäradan avoratasuunnittelijoiksi Pöyry ja WSP

Kehäradan avoratasuunnittelijaksi on valittu Pöyry Infra Oy:n ja WSP Finland Oy:n muodostama työyhteenliittymä. Sopimukseen kuuluu lisäksi avoradan Vantaankosken, Kivistön ja Leinelän asemien sekä asemiin liittyvien siltarakenteiden suunnittelu. Suunnittelutyö aloitetaan kuluvan vuoden huhtikuussa, ja se valmistuu vuoden 2010 elokuussa. Avoradan rakentaminen aloitetaan kuitenkin jo vaiheittain ensi syksynä. Suunnittelusopimuksen arvo on 3,25 miljoonaa euroa.

Kehäradan avoratasuunnittelijaksi on valittu Pöyry Infra Oy:n ja WSP Finland Oy:n muodostama työyhteenliittymä. Sopimukseen kuuluu lisäksi avoradan Vantaankosken, Kivistön ja Leinelän asemien sekä asemiin liittyvien siltarakenteiden suunnittelu. Suunnittelutyö aloitetaan kuluvan vuoden huhtikuussa, ja se valmistuu vuoden 2010 elokuussa. Avoradan rakentaminen aloitetaan kuitenkin jo vaiheittain ensi syksynä. Suunnittelusopimuksen arvo on 3,25 miljoonaa euroa.

Kehäradan kokonaispituus on noin 18 kilometriä, josta avorata-osuutta on 10,2 kilometriä ja tunnelia seitsemän kilometriä. Kehäradan tunnelisuunnittelua on tehty jo viime vuoden elokuusta alkaen. Pöyry Infra vastaa myös tunnelisuunnittelusta.

Vantaankosken radan lentoaseman kautta päärataan Vantaan Hiekkaharjussa yhdistävä kehärata otetaan käyttöön vuoden 2014 puolivälissä. Edellä mainittujen asemien ohella kehäradalle toteutetaan ensimmäisessä vaiheessa myös Aviapoliksen ja Lentoaseman asemat. Lisäksi myöhemmin toteutettavia asemavarauksia ovat Vehkala, Petas, Viinikkala ja Ruskeasanta.

Kehärata-projektin kokonaiskustannusarvio on 590 miljoonaa euroa. Valtion osuus hankkeen rahoituksesta on 404 miljoonaa euroa ja Vantaan kaupungin osuus 186 miljoonaa euroa. Projekti saa EU-tukea yhteensä 17,76 miljoonaa euroa. Kehärata-projekti toteutetaan Ratahallintokeskuksen johdolla. Muita sopimuskumppaneita ovat Vantaan kaupunki, Tiehallinto ja Finavia.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kehäradan avoratasuunnittelijoiksi Pöyry ja WSP”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat