Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Moottoritien rakentajille rapsahti talousrikostuomioita

Helsinki-Turku-moottoritietyömaallakin urakoineissa yrityksissä harjoitettiin Forssa-Loimaan käräjäoikeuden mukaan harmaata taloutta. Kuittikaupalla peiteltiin vuosien ajan pimeitä palkkoja. Kirjanpito oli rempallaan ja aineisto osin kadoksissa.

Helsinki-Turku-moottoritietyömaallakin urakoineissa yrityksissä harjoitettiin Forssa-Loimaan käräjäoikeuden mukaan harmaata taloutta. Kuittikaupalla peiteltiin vuosien ajan pimeitä palkkoja. Kirjanpito oli rempallaan ja aineisto osin kadoksissa.

Kuuntele juttu

Oikeus hyväksyi isossa talousrikosjuttussa miltei kaikki syyttäjän vaateet. Torstain kansliatuomio tuo ehdollista tai ehdotonta vankeutta yhdelletoista ja liiketoimintakiellon kuudelle.

Verottaja tuomittiin saamaan koko vahingon määrä, yhteensä yli 1,1 miljoonaa euroa, korkoineen. Lisäksi tuomitut joutuvat maksamaan oikeuskuluja sekä lähemmäs miljoonan korvaukset konkurssipesille ja konekauppojen rahoittajille.

Tekaistujen kuittien kirjoittajille ja välittäjälle lähtee noin 65000 euron edestä rikoshyötylaskuja. He saivat palkkioksi yleensä kymmenen prosenttia ”paperikuitin” loppusummasta.

Palkkaa perjantaina

Kolmen maanrakennusfirman johto syyllistyi erilaisiin talousrikoksiin vuosina 2001-2007, jolloin ne urakoivat moottoritien lisäksi muun muassa viitostiellä Varkauden vaiheilla.

Yrittäjien mukaan työntekijät vaativat pimeitä palkkoja. Isoja käteissummia vietiin työmaille lähinnä perjantaisin. Yhden arvion mukaan pimeästi olisi maksettu miltei yhtä paljon kuin laillisesti.

Karkkilalainen Olli Toivo Juhani Mattila, 50, sai ankarimman tuomion: neljä vuotta vankeutta ja maksimiliiketoimintakiellon seitsemän vuotta. Kirjanpito- ja verorikosten lisäksi hän syyllistyi velallisen rikoksiin myydessään vähän ennen konkurssia Lähi-itään liki 20 konetta. Ainakin 436000 euron myyntitulo jäi velkojien ja koneitten rahoittajien ulottumattomiin.

Mattilan 44-vuotias veli Matti Kalevi tuomittiin kolmeksi vuodeksi vankeuteen ja viideksi vuodeksi liiketoimintakieltoon. Oikeus perusti linjauksen korkeimman oikeuden äskettäiseen TJ-Group-ratkaisuun.

Oikeus ei uskonut syyttömäksi forssalaismiestä, joka tuli Matti Mattilan Kivirekeen osaomistajaksi vähän ennen sen uppoamista. Mies siirsi urakoita ja koneita toisen yrityksen nimiin sen jälkeen, kun poliisi oli alkanut penkoa rikosvyyhteä.

Oikeuden mukaan forssalainen tiesi laittomuuksista vähemmän kuin Mattilat ja hyötyi niistä vähemmän. Siksi hän selviää 1 v 10 kk ehdollisella ja kolmen vuoden liiketoimintakiellolla.

Kuittitehtailijoista merkittävin, jokioislainen Kari Pietikäinen, 60, sai kaksi vuotta vankeutta ja neljä vuotta liiketoimintakieltoa. Liiketoimintakieltoon määrättiin myös kaksi muuta kuittitehtailijaa.

Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa

6 vastausta artikkeliin “Moottoritien rakentajille rapsahti talousrikostuomioita”

  1. Pääurakoitsija hieroo karvaisia käsiään tehdessään hyvät ja halvat aliurakat… Ovatko sinisilmäisiä ja uskovat aliurakoitsijoiden tarjouksia vai pannaanko pää puskaan tosiaisioiden edessä?

    1. Kuka oli pääurakoitsija? Uutisessa vois kyllä mainita laajemmin asianosaisia.

  2. Entäpä valtio eli Tiehallinto. Kiinnostaako ketkä heidän työmaillaan touhuaa? Ei
    Riittää kun pääurakoitsijalla on maine kunnossa, vaikka viimeviikkoina on kylläkin tullut esiin ettei se pääurakoitsijakaan toimi rehellisin menetelmin.
    On aika korjata tapoja ja järjestelmiä ja opetella ylittämään rima. Palkkio hyvin tehdystä kokonaissuorituksesta on paikallaan.

    1. Eikö kissaa voi nostaa oikeasti pöydälle ja käydä esim Rakennuslehden sivuilla oikea keskustelu ko. hankkeen toteutusmuodosta yms.
      On se kumma, jos kaksi Suomen mittakaavassa isoa urakoitsijaa tekee tappiota, laatu mm. kallioleikkaisten osalta vieläkin kyseenalaista, harmaata taloutta, pettäneet aikataulut. Kuka siis voitti ja mitä, konsultit ?? Ilmeisesti rahoittajat voittivat? Ainakin suunnittelijoilta jäi bonukset saamatta, entä valvojilta.
      Tiehallinto on niin suuri, ettei kukaan uskalla kuin kumarrella, vaikka siellä hukattiin vuosikymmenen sitten jo kustannustietous

      1. Käsittääkseni talousrikokset eivät tapahtuneet tällä viimeisellä pätkällä. Uutisessakin sanotaan, että:
        ”Kolmen maanrakennusfirman johto syyllistyi erilaisiin talousrikoksiin vuosina 2001-2007, jolloin ne urakoivat moottoritien lisäksi muun muassa viitostiellä Varkauden vaiheilla.”

        1. Näissä hommissa viitostiellä pääurakoitsijahan oli Skanska.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat