Destia urakoi Lappeenranta–Imatra-hankkeen toisen vaiheen
Tiehallinto ja Destia Oy ovat 2. heinäkuuta allekirjoittaneet urakkasopimuksen valtatie 6:n Lappeenranta-Imatra-hankkeen toisen vaiheen rakentamisesta. Tiehallinto sai tarjouskilpailuun kolme tarjousta, joista Destian tarjous oli edullisin. Noin 47 miljoonan euron veroton urakkahinta jäi alle kustannusarvion, mihin vaikuttivat muun muassa yleinen taloudellinen tilanne, materiaalikustannusten lasku ja hyvä kilpailutilanne. Urakan valmistelevat työt käynnistyvät jo heinäkuussa.

Tiehallinto ja Destia Oy ovat 2. heinäkuuta allekirjoittaneet urakkasopimuksen valtatie 6:n Lappeenranta-Imatra-hankkeen toisen vaiheen rakentamisesta. Tiehallinto sai tarjouskilpailuun kolme tarjousta, joista Destian tarjous oli edullisin. Noin 47 miljoonan euron veroton urakkahinta jäi alle kustannusarvion, mihin vaikuttivat muun muassa yleinen taloudellinen tilanne, materiaalikustannusten lasku ja hyvä kilpailutilanne. Urakan valmistelevat työt käynnistyvät jo heinäkuussa.
Destian saama urakka käsittää valtatie 6:n parantamisen nelikaistaiseksi noin 20 kilometrin matkalla Joutsenon Ahvenlammen ja Imatran Mansikkalan välillä.
Urakka alkaa näkyä maastossa jo heinäkuun lopulla, kun alueelta poistetaan puustoa. Varsinaiset rakennustyöt alkavat elokuun alussa, jolloin koneet ja työmiehet ilmestyvät urakka-alueelle. Destia aloittaa työt ensin Ahvenlammella nykyisen nelikaistaisen osuuden päässä sekä hieman myöhemmin Jänhiälässä. Nyt aloitettava toinen vaihe on tarkoitus avata liikenteelle marraskuussa 2011. Viimeistelytöitä jatketaan toisen vaiheen osuudella kuitenkin vielä tämän jälkeenkin.
Vuoden 2007 lopulla aloitettua hankkeen ensimmäistä vaihetta rakentaa Työyhteenliittymä Vt6, jonka muodostavat Lemminkäinen Infra ja Kesälahden Maansiirto. Ensimmäinen vaihe Kärjen kylästä Muukkoon avataan liikenteelle vuoden 2010 lopulla.
Tätä artikkelia on kommentoitu 7 kertaa
7 vastausta artikkeliin “Destia urakoi Lappeenranta–Imatra-hankkeen toisen vaiheen”
Ihmetyttää kyllä suuresti nämä Destian urakkahinnat, joilla se viime aikoina on urakoita saanut. Järjestään vähintään 10 %:n ero seuraaviin. Tässä urakassa seuraavan tarjoajan hinta n. 6 miljoonaa euroa kalliimpi. Raumalla kasitien ohituskaistoilla Destian hinta 3,6 milj.€ ja seuraavana olleen tarjous 4,5 milj.€. Nelostien Joutsa-Toivakka välillä Destian hinta 10,7 milj.€ ja seuraavina olleiden 11,7 ja 12,7 milj.€.
Ei yksityinen yritys tai pörssiyhtiö tuommoisiin hintoihin pysty. Urakoilla on kuitenkin tarkoitus tehdä firmalle rahaa. Taitaa olla Destialla vielä johtajien hämäräpuuhien jälkeenkin ylimääräisiä valtion rahoja…
Jos Destialla on jäljellä perinnöksi saatuja sora-alueita. Silloin voi tarjota halvemmalla,jos saa jostain puoli-ilmaista kiviainesta.Ja jos vielä ottoluvat ovat kunnossa.
Ei se ole ihme että Destian hinnat ovat halvemmat kun kikkailaan palkoilla ja matkakorvauksilla. Maksetaan matkakorvauksia enemmän koska niistä ei tarvitse maksaa lakisääteisiä maksuja niinkuin palkoista.
Kyllä nyt alkaa jo taantuman häntä heilua maakunnassa oikein olan takaa, kun urakkakilpailu on todella ”veristä”.
Se että Destia saa urakoita johtunee katteen pienentämisestä tietoisesti ja mahdollisten nollavoitto urakoiden metsästäminen on tosiasia jos isot infra yritykset haluavat olla markkinoilla mukana yli huonompien aikojen ja hintojen , kunnes uusi nousikausi saadaan alkamaan. Ensi talvesta tulee kaikinpuolin työllisyyden kannnalta erittäin huono jakso infra alalla pitkään aikaan. Pääkaupunkiseudun isot infra hankkeet auttanevat hieman sitä ettei 90 luvun alun lamaan jouduta menemään.
Selittäkääpäs ihmettelijät sitten millä NN on myös vienyt viime aikoina urakoita muiden käsistä? Niissäkin erot olleet huomattavia.
On sitä jäänyt rahaa pöydälle toistenkin voittamissa urakoissa, eikä kilometrikorvaukset voi tätä selittää..
Jos nimimerkki ”ihmettelevän” tiedot pitävät paikkansa, on poliisilla ja verottajalla enemmänkin työtä Destiassa. Kehotankin nimimerkkiä viemään tietonsa poliisille ja verottajalle.