Ympäristökeskus edellyttää Hailuodon liikenneyhteyden ja tuulipuiston YVA-menettelyjen täydentämistä
Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus on antanut lausuntonsa Hailuodon liikenneyhteyden ja Oulunsalo-Hailuoto-tuulipuiston YVA-ohjelmista. Ympäristökeskus edellyttää lausunnoissaan, että molempien hankkeiden arviointimenettelyjä tulee täydentää. Lisäksi ympäristökeskus toteaa Natura-arvioinnin olevan tarpeen Natura-alueilla.

Pohjois-Pohjanmaan ympäristökeskus on antanut lausuntonsa Hailuodon liikenneyhteyden ja Oulunsalo-Hailuoto-tuulipuiston YVA-ohjelmista. Ympäristökeskus edellyttää lausunnoissaan, että molempien hankkeiden arviointimenettelyjä tulee täydentää. Lisäksi ympäristökeskus toteaa Natura-arvioinnin olevan tarpeen Natura-alueilla.
Oulunsalo-Hailuoto-tuulipuistohankkeesta vastaavat Metsähallitus, Keskusosuuskunta Oulun Seudun Sähkö ja Lumituuli Oy. Arviointiohjelmassa on selvitetty neljää eri vaihtoehtoa. Tarkastellut vaihtoehdot sisältävät 54-75 voimalan rakentamisen alueelle sekä nollavaihtoehdon, jossa hanketta ei toteuteta. Tuulivoimalat olisivat korkeudeltaan noin 100 metriä ja myös roottorin halkaisija olisi noin 100 metriä.
Lausunnossaan ympäristökeskus edellyttää, että tuulivoimaloiden perustamistapa, merikaapelilinjaukset, tarvittavat ruoppausmäärät ja ruoppausmassojen sijoittamisen sekä näiden vaikutukset on tuotava esille. Arviointimenettelyä tulee täydentää kalasto- ja kalastustietojen kohdentamisella, asukaskyselyllä, maa-ainesten ottotarpeen määrittämisellä, vaikutusarviolla merialueen virtauksiin, ravinnepitoisuuksiin ja rehevöitymiseen, pohjasedimentin haitta-ainepitoisuuksien analyysillä, vedenalaisten luontotyyppien ja pohjaeliöstön selvittämisellä ja vaikutusarvioilla sekä pesimälinnustoselvityksellä.
Lisäksi tarkasteluun tulee ottaa esitettyjen vaihtoehtojen ohella suppeampi alue, joka ottaisi paremmin huomioon alueen luonto- ja maisema-arvot. Voimaloiden sijoittelussa tulee pohtia myös sellaista vaihtoehtoa, joka jättäisi hankealueelle selkeän väylän lintujen muuttoreitille.
Hailuodon liikenneyhteys
Hailuodon liikenneyhteyshankkeesta vastaa Tiehallinto. Hankkeen vaihtoehtoina ovat nykyinen lauttayhteys, lauttayhteyden kehittäminen ja väylän syventäminen sekä kiinteän pengertie-siltayhteyden rakentaminen välille Oulunsalo-Hailuoto nykyisen lauttaväylän pohjoispuolelle. Linjaus hyödyntäisi nykyiset pengerosuudet ja olisi noin 7 kilometriä pitkä. Lisäksi rakennettaisiin kaksi siltaa. Tien poikkileikkaus olisi noin 9 metriä, penger olisi noin 3,5 metriä keskivedenkorkeuden yläpuolella, siltojen vapaa alikulkukorkeus olisi Riutun sillassa 10 metriä ja Huikun sillassa 18 metriä. Siltojen yhteispituus olisi noin 2 kilometriä.
Lausunnossaan ympäristökeskus toteaa, että liikenneyhteyshankkeen arviointimenettelyä tulee täydentää muun muassa virtausmallin päivityksellä, kalasto- ja kalastustietojen kohdentamisella, ammatti- ja sivuammattikalastajien haastattelulla, vaikutusarviolla merialueen ravinnepitoisuuksiin ja rehevöitymiseen, ruoppaustarpeesta ja samentumisen vaikutuksista, pohjasedimentin haitta-ainepitoisuuksien analyysillä, vedenalaisten luontotyyppien ja pohjaeliöstön selvittämisellä ja vaikutusarvioilla sekä kevyen liikenteen tarpeen selvittämisellä.
Myös maisemavaikutuksen havainnollistaminen on keskeistä. Pengertie-siltavaihtoehdon kiviainestarve ja saatavuus on tuotava esille. Luonnon monimuotoisuudelle aiheutuvien vaikutusten arvioinnissa on arvioitava millä tavalla jään- ja aallonmuodostus muuttuisi ja muuttaisi rantaeroosiota, joka ylläpitää matalakasvuisia rantaluontotyyppejä, joilla elää lukuisia erikoistuneita kasvilajeja. Lisäksi on tarpeen päivittää vuodelta 1993 olevia arvioita pengertien vaikutuksesta tietyille kasveille ja linnustolle.
Hankkeiden yhteisvaikutukset
Yhteisvaikutuksina hankkeiden kesken tulee arvioida vaikutuksia merialueen virtauksiin, ravinnepitoisuuteen ja rehevöitymiseen, ruoppausten aiheuttamaan samentumiseen, kalastoon ja kalastukseen, maisemakuvaan ja kiviainestarpeeseen.
Molempien hankkeiden osalta erikseen edellytetään Natura-arviointia seitsemällä Natura-alueella. Lisäksi Natura-arvioinnissa on erityisen tärkeää hankkeiden yhteisvaikutusten arviointi.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Ympäristökeskus edellyttää Hailuodon liikenneyhteyden ja tuulipuiston YVA-menettelyjen täydentämistä”