Espoo–Salo-oikoradan YVA valmistui
Espoo-Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ensimmäinen vaihe, YVA-ohjelma, on valmistunut. Oikorata kuuluu maankäytön pitkän aikavälin suunnitelmiin. Hankkeen rakentamiskustannukset ovat esiselvityksien perusteella 700-800 miljoonaa euroa eri linjausvaihtoehdosta riippuen.

Espoo-Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ensimmäinen vaihe, YVA-ohjelma, on valmistunut. Oikorata kuuluu maankäytön pitkän aikavälin suunnitelmiin. Hankkeen rakentamiskustannukset ovat esiselvityksien perusteella 700-800 miljoonaa euroa eri linjausvaihtoehdosta riippuen.
Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ja YVA-ohjelman taustalla on pitkän aikavälin maankäytönsuunnittelu. Oikorata Espoon ja Salon välillä sisällytetään maankäytön suunnitelmiin pitkän aikavälin varauksena, koska Helsinki-Turku-yhteysvälillä on tärkeä strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä. Espoo-Salo-oikoradan linjauksen toteuttaminen ei kuitenkaan ole ajankohtainen ennen vuotta 2030.
Ratahallintokeskus käynnisti vuoden 2009 helmikuussa alustavan yleissuunnitelman ja lakisääteisen ympäristövaikutusten arvioinnin laatimisen Espoo-Salo-oikoradan uudesta ratalinjauksesta. Tavoitteena on löytää eri vaihtoehdoista paras linjaus maakuntaliittojen ja kuntien maankäytön suunnittelua varten. Myös radan toteutettavuus ja alustava kustannusarvio varmistetaan jatkosuunnittelua varten. Hanketta tehdään vuorovaikutuksessa maakuntaliittojen ja alueen kuntien kanssa. Mukana ovat myös alueelliset ympäristökeskukset ja tiepiirit.
Hankkeen alustava yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi valmistuvat vuonna 2010.
Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa
4 vastausta artikkeliin “Espoo–Salo-oikoradan YVA valmistui”
Mitä tolla oikoradalla voitetaan edes ajassa ja mitä järkeä?
Tuskin kovin montaa minuuttia, laittakaa rahaa ennemmin jo olemassa oleviin ratoihin ja kunnostakaa ne edes hyvin.
Ei tollasta oikorataa tarvita ihan oikeesti.
Juna nyt vaan sattuu olemaan työmatkaliikenteessä ympäristöystävällisin vaihtoehto. Uudet asuinalueet radanvarressa lisäävät muutenkin liikkumista ja helsingin ilmanlaatu ei parane, jos ei leasingautojen tarvetta vähennetä tai edes vaihtoehtoja tarjota.
Helsingin ilmanlaatu plaa plaa plaa. Lässynläpätilää, ei voisi vähenmpää kiinnostaa. Minäpä muutin kaupungista maalle, ja nyt oikoradan reittivaihtoehto jyrää taloni ja maani. Ja ostettaessa Salon isot johtajat:”Siihen ei tulla koskaan ikinä mitään rakentamaan….” Minäpä tyhmä uskoin ja kuinkas kävikään. Jollei ilmanlaatu miellytä, muuta hittoon sieltä betonihelvetistä.
Miksi pitäisi parantua?