Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Keski-Pasilan keskustakorttelista järjestetään suunnittelukilpailu

Helsingin Keski-Pasilan keskustakorttelista järjestetään suunnittelu- ja toteutuskilpailu vuoden 2011 alusta alkaen. Kilpailun avulla etsitään kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti korkeatasoista suunnitteluratkaisua sekä toteuttajaa, joka lunastaa alueen ja sitoutuu sen kehittämiseen. Kilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta laaditaan asemakaava. Kilpailun tavoitteet, asemakaavalliset suunnitteluperiaatteet ja liikennesuunnitelmat käsitellään kaupunkisuunnittelulautakunnassa syksyllä 2010.

Helsingin Keski-Pasilan keskustakorttelista järjestetään suunnittelu- ja toteutuskilpailu vuoden 2011 alusta alkaen. Kilpailun avulla etsitään kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti korkeatasoista suunnitteluratkaisua sekä toteuttajaa, joka lunastaa alueen ja sitoutuu sen kehittämiseen. Kilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta laaditaan asemakaava. Kilpailun tavoitteet, asemakaavalliset suunnitteluperiaatteet ja liikennesuunnitelmat käsitellään kaupunkisuunnittelulautakunnassa syksyllä 2010.

Kuuntele juttu

Kaupunkisuunnitteluvirasto on jo aloittanut Keski-Pasilan keskustakorttelin asemakaavoituksen. Suunnittelualueeseen kuuluu Pasilan asema ja sen länsipuolella oleva ratapiha-alue, Pasilan silta sekä Pasilankadun ja Ratapihantien katualueet. Nyt laadittavat asemakaavalliset periaatteet ovat kilpailun suunnitteluohjeita.

Pasilan uudelle keskustalle tavoitellaan voimakasta omaa identiteettiä, joka perustuu värikkääseen suurkaupunkielämään. Tavoitteena on toiminnallisesti monipuolinen keskus, joka olisi elävä ympäri vuorokauden. Pasilan keskukseen on tarkoitus saada suurten liiketilojen lisäksi pieniä myymälöitä, palveluita, toimistoja ja asumista.

Korttelin ohjeelliseksi kokonaiskerrosalaksi on kaavailtu noin 120 000:ta kerrosneliömetriä. Pasilan keskus on sekä laajuudeltaan että rakentamisen määrältään huomattavasti suurempi kuin Kampin keskus.

Veturitiestä pääkatu

Pasilan silta muuttuu kaupunkimaiseksi kaduksi, jota liiketilat reunustavat. Jalankulku- ja pyöräliikenteelle varataan leveät ja ympäristöltään miellyttävät alueet sillan molemmin puolin. Joukkoliikenne kulkee keskellä omilla kaistoillaan ja ajoneuvoliikenne joukkoliikenteen molemmin puolin yhdellä kaistalla suuntaansa. Asema-aukiosta kehitetään joukkoliikenneterminaali.

Veturitiestä tulee Keski-Pasilan pääkatu. Katua siirretään nykyistä idemmäs junaradan viereen ja se levenee pääosin 2+2-kaistaiseksi. Lisäksi Veturitieltä rakennetaan yhteys Teollisuuskadulle. Veturitien varressa kulkee myös pohjois-eteläsuuntainen pyöräilyreitti.

Alueen suunnitteluperiaatteisiin, osallistumis- ja arviointisuunnitelmaan sekä Veturien ja Pasilan sillan liikennesuunnitelmiin voi tutustua 24. kesäkuuta asti näyttely- ja infotila Laiturilla (Narinkka 2), Pasilan kirjastossa sekä verkossa osoitteessa www.hel.fi/ksv kohdassa Nähtävänä nyt.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Keski-Pasilan keskustakorttelista järjestetään suunnittelukilpailu”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat