Espoo-Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointi valmistui
Espoo-Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointi (YVA) on valmistunut. Hanketta esitellään yleisötilaisuuksissa elo-syyskuun vaihteessa. YVA-selostus on nähtävillä lokakuun lopulle saakka, jolloin siitä voi antaa virallista palautetta.

Espoo-Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointi (YVA) on valmistunut. Hanketta esitellään yleisötilaisuuksissa elo-syyskuun vaihteessa. YVA-selostus on nähtävillä lokakuun lopulle saakka, jolloin siitä voi antaa virallista palautetta.
Espoo-Salo-oikoradalla on sekä myönteisiä että kielteisiä vaikutuksia. Merkittävimmät vaikutukset koskevat maankäyttöä ja aluerakennetta sekä luonnon ympäristöä. Oikorata tehostaa pääkaupunkiseudun ja Varsinais-Suomen välisiä yhteyksiä sekä mahdollistaa myös paikallisliikenteen asemanseutujen kehittymisen.
Kaikki linjaukset aiheuttavat maisemallisia muutoksia. Melu- ja estevaikutukset ovat erilaisia oikoradan eri osuuksilla ja vaihtoehdoilla. Moottoritien pohjoispuolinen vaihtoehto keskittää vaikutukset suurelta osin samaan käytävään moottoritien kanssa. Eteläinen vaihtoehto vie vaikutukset hiljaisille alueille.
Uudenmaan elinkeino-, ympäristö- ja liikennekeskus (ELY-keskus) asettaa YVA-selostuksen nähtäville 30.8.-29.10.2010 suunnittelualueen kunnissa.
YVA-selostuksesta voi jättää kirjallisia huomautuksia ja muistutuksia hankkeen yhteysviranomaiselle, Uudenmaan ELY-keskukselle, selostuksen nähtävilläoloaikana. Uudenmaan ELY-keskus kokoaa YVA-selostuksesta annetut kannanotot ja lausunnot ja antaa niiden perusteella oman lausuntonsa hankkeesta vastaavalle Liikennevirastolle.
Espoo-Salo-oikorata sijaitsee Espoon, Kirkkonummen, Vihdin, Lohjan, Karjalohjan, Nummi-Pusulan ja Salon kuntien alueella. Oikoradan jatkosuunnittelusta tai toteuttamisesta ei ole päätöksiä, mutta se sisällytetään maankäytön suunnitelmiin pitkän aikavälin varauksena. Kaksiraiteisena sekaliikenneratana oikoradan rakentamiskustannukset ovat alustavan yleissuunnitelman linjausvaihtoehdosta riippuen 1,3-1,4 miljardia euroa.
Espoo-Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointimenettelyn ensimmäinen vaihe, YVA-ohjelma, valmistui viime vuoden syksyllä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Espoo-Salo-oikoradan ympäristövaikutusten arviointi valmistui”