Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Onnettomuustutkintakeskus tutkii kaupan sisäkaton romahduksen Kittilässä

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt käynnistää D-tutkinnan Kittilässä 6. syyskuuta tapahtuneesta kaupan sisäkaton putoamisesta. Samassa tutkinnassa käsitellään myös Järvenpäässä koulun tiloissa 15. elokuuta tapahtunutta sisäkaton putoamista. Tutkintaryhmä käsittelee mahdollisesti lyhyesti myös aikaisempia ja mahdollisia tutkinnan aikana tietoon tulevia muita sisäkattovaurioita.

Onnettomuustutkintakeskus on päättänyt käynnistää D-tutkinnan Kittilässä 6. syyskuuta tapahtuneesta kaupan sisäkaton putoamisesta. Samassa tutkinnassa käsitellään myös Järvenpäässä koulun tiloissa 15. elokuuta tapahtunutta sisäkaton putoamista. Tutkintaryhmä käsittelee mahdollisesti lyhyesti myös aikaisempia ja mahdollisia tutkinnan aikana tietoon tulevia muita sisäkattovaurioita.

Kuuntele juttu

Tutkinnassa kerätään saatavilla olevat tiedot ja laaditaan lyhyt tutkintaselostus. Tutkinnan tarkoituksena on yleisen turvallisuuden parantaminen.

Sekä Kittilän että Järvenpään tapauksessa pettäneeksi rakenteeksi osoittautui sisäkaton ja kattoristikoiden välinen naulaliitos. Molemmissa tapauksissa sisäkatto oli kipsilevyä. Ruoteet oli kiinnitetty kattoristikon alapaarteeseen naulaamalla alhaalta ylöspäin. Tällöin sisäkaton ja ripustusten aiheuttama kuorma on naulan suuntainen ja naula pyrkii irtoamaan kattoristikon alapaarteesta. Seurauksena voi olla koko yhtenäisen sisäkaton putoaminen.

Ongelma on sama, joka todettiin päivittäistavarakaupan sisäkattoromahdusten tutkinnassa vuosina 2000 Pudasjärvellä ja 2005 Sysmässä.

Toistuva ongelma

Uudet sisäkattojen putoamiset osoittavat, että aikaisempien onnettomuustutkintojen ilmi tuoma ongelma on edelleen ajankohtainen. Tieto riskialttiista rakenteesta ei ole levinnyt, eikä sisäkattoja ole tarkastettu riittävästi.

Keskuksen mukaan toistuvien tapausten johdosta voidaan todeta, että mainitunkaltainen naulaliitos ei yleensä ole soveltuva liikerakennuksiin tai muihin suurehkoihin tiloihin. Niissä liitokseen kohdistuvat kuormat ovat usein niin suuret, että sisäkaton kiinnitystavan tulisi olla toisenlainen.

Kiinteistöjen omistajien tulisi keskuksen mukaan selvittää rakennuksissaan mahdolliset lisäkiinnitystarpeet. Tätä työtä paikalliset rakennusvalvontaviranomaiset voisivat tukea.

Lisätietoja aiheesta on Onnettomuustutkintakeskuksen internet-sivuilla olevissa tutkintaselostuksissa B1/2000Y ja B2/2005Y sekä ympäristöministeriön rakenteellista turvallisuutta koskevalla sivustolla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Onnettomuustutkintakeskus tutkii kaupan sisäkaton romahduksen Kittilässä”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat