Tutustu nyt Rakennuslehteen 1 kk veloituksetta!

Vihreät hakisivat rahaa ratatöihin Destian ja Altian myynnistä

Vihreät haluavat tuntuvasti lisää rahaa junaliikenteeseen. Puolue rahoittaisi ratatyöt ja muut investoinnit myymällä valtion omaisuutta. Vihreiden mukaan uudet investoinnit maksavat itsensä takaisin hyvinvointina, uusina työpaikkoina ja verotuloina.

Vihreät haluavat tuntuvasti lisää rahaa junaliikenteeseen. Puolue rahoittaisi ratatyöt ja muut investoinnit myymällä valtion omaisuutta. Vihreiden mukaan uudet investoinnit maksavat itsensä takaisin hyvinvointina, uusina työpaikkoina ja verotuloina.

Kuuntele juttu

”Suurimmat tarpeet ovat nimenomaan raideinvestoinneissa”, sanoi puheenjohtaja Anni Sinnemäki, kun puolue esitteli torstaina investointiohjelmaansa.

Vihreät haluavat raideinvestointeihin liki 300 miljoonan euron vuosittaisen lisäyksen, mikä tarkoittaa yhteensä 2,6 miljardia euroa vuosina 2012-2020.

STT laski vertailun vuoksi, että 2,6 miljardilla saisi esimerkiksi kaksinkertaistettua lapsilisät vajaaksi kahdeksi vuodeksi.

Puolue ehdottaa uusia rautatietä, esimerkiksi Helsingin kantakaupungin alittavaa pisararataa sekä Espoon ja Lohjan kautta kulkevaa Elsa-rataa. Lisäksi pitäisi parantaa Seinäjoki-Oulu-, Luumäki-Vainikkala- ja Luumäki-Imatrankoski-yhteyksiä. Alueellista joukkoliikennettä olisi kehitettävä Turussa ja Tampereella.

Investointien rahoittamiseksi vihreät ovat valmiita myymään valtion osuuksia esimerkiksi tienrakennusyhtiö Destiasta ja alkoholifirma Altiasta.

”Altia ja Destia on mainittu, koska ne ovat kohtuullisen arvokkaita yhtiöitä. Totta kai meillä on sitten pienempiä omistuksia monissa sellaisissa yhtiöissä, joiden valtio-omistus ei ole välttämätöntä.”

”Myyntituloilla ei voi rahoittaa syömävelkaa”

Oikeusministeri Tuija Brax painotti, ettei myyntituloilla voi rahoittaa syömävelkaa. ”Se on vastuutonta.”

Eduskunnan talousvaliokunnan puheenjohtaja Jouko Skinnari (sd.) kiirehti lausumaan tiedotteessaan, ettei valtion omistusta Destiassa ja Altiassa saa vähentää.

”Varsinkin Destia on niin strateginen toimija, että sen myynti saattaisi johtaa pahoihin ongelmiin tieverkon ylläpidossa ja parantamisessa.”

Vihreät hakisivat rahaa raiteille myös ruuhkamaksujärjestelmästä. Liikenne- ja viestintäministeriön selvityksen mukaan maksun kerääminen autoilijoilta voisi alkaa pääkaupunkiseudulla 2016. Vihreiden mielestä aikataulu voisi olla ripeämpi.

Varapuheenjohtaja Oras Tynkkynen kertoi, että rautateiden henkilöliikenne voitaisiin avata pikku hiljaa kilpailulle.

Raiteiden lisäksi vihreät investoisivat puurakentamiseen, langattomaan laajakaistaan ja energiatehokkuuteen.

Tätä artikkelia on kommentoitu 4 kertaa

4 vastausta artikkeliin “Vihreät hakisivat rahaa ratatöihin Destian ja Altian myynnistä”

  1. Johan tuo on nähty mitä käy kun valtio yksityistää, ei ainakaan hyvin. Ja vihreät on vaan myymässä lisää…

    1. Osoittaa vihreää talousmatematiikan tajua. Kun Destia ja saman tien VR Trcack myydään, niin ostajat saavat hallitsevan markkina-aseman ja siirtävät ostohinnan suoraan tie- ja rautatieurakoiden hintoihin.

      1. kuka muka maksaisi destiasta järkevää hintaa!
        Tehdään urakoita kunnanmiesten tahtiin perse
        edellä puuhun!

  2. Äänestän vihreitä tai ihan mitä väriä vaan kun kalliista, kukkoilevasta, häiriköivästä ja keltaisesta Destiasta pääsisi eroon. Järjetöntä rahankäyttöä.
    Yksityisille hommiin Destian pomot, vai ottaako kukaan?
    Varsin selvä ja kirkas ajatus on, että viinakauppaa ei saa myydä

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat