Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Ruoholahden metrotunnelin louhinta valmistui

Lemminkäinen Infra Oy on saanut valmiiksi Ruoholahden metrotunnelin louhinnan. Tunnelin tervajaisia vietettiin torstaina 3. maaliskuuta, kun tunneliurakka oli louhittu syvimpään kohtaansa keskiviikkona. Ruoholahden metrotunnelilouhinnat ylsivät Salmisaaressa meren rantaan lähes 50 metriä merenpinnan alapuolella. Länsimetron rakentaminen alkoi Ruoholahdesta marraskuussa 2009 ja varsinaiset metrotunnelilouhinnat heinäkuussa.

Lemminkäinen Infra Oy on saanut valmiiksi Ruoholahden metrotunnelin louhinnan. Tunnelin tervajaisia vietettiin torstaina 3. maaliskuuta, kun tunneliurakka oli louhittu syvimpään kohtaansa keskiviikkona. Ruoholahden metrotunnelilouhinnat ylsivät Salmisaaressa meren rantaan lähes 50 metriä merenpinnan alapuolella. Länsimetron rakentaminen alkoi Ruoholahdesta marraskuussa 2009 ja varsinaiset metrotunnelilouhinnat heinäkuussa.

Kuuntele juttu

image

Kahdeksan kuukautta kestäneen työn aikana Ruoholahden metroaseman ja Salmisaaren rannan väliin louhittiin kaksi 750 metrin pituista metrotunnelia. Urakkaan kuuluu vielä pystykuilun louhinta ja tunnelien vahvistaminen, jotka valmistuvat toukokuussa 2011.

Teknisesti Ruoholahden ja Salmisaaren välinen tunneliurakka oli vaativa, koska puolet louhinnasta tehtiin toimivan metron vaikutusalueella. Alueella risteilee myös muuta tunneliverkostoa. ”Työt tehtiin huolellisesti vaativissa kaupunkiolosuhteissa eikä häiriöitä aiheutunut metroliikenteelle”, Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen kiitti urakoitsijaa tervajaisten avajaissanoissaan.

Merenalituksen louhinnasta vastaa YIT

Tunnelilouhinnat jatkuvat Ruoholahden tunnelin kautta Lauttasaarensalmen alitse kesäkuussa. Merenalituksen louhii YIT Rakennus Oy.

Länsimetro ulottuu Ruoholahdesta Matinkylään. Koko matkalla louhitaan kaksi rinnakkaista 13,9 kilometrin pituista tunnelia, jolloin metrotunnelia tehdään lähes 28 kilometriä. Louhinnat valmistuvat vuonna 2013. Louhintojen jälkeen alkavat välittömästi asemien rakennusurakat, joista ensimmäiset käynnistyvät jo vuoden 2012 puolella. Tämän jälkeen on vuorossa rataurakka ja automaattimetron asennus ja testaus. Länsimetro valmistuu vuoden 2015 lopulla.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ruoholahden metrotunnelin louhinta valmistui”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat