Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Ympäristöasiat nostivat Sellon kauppakeskusten ykköseksi

Espoon Leppävaarassa sijaitseva kauppakeskus Sello on valittu Vuoden kauppakeskukseksi vuonna 2011. Sello nousi kilpailun ykköseksi ”Suomen ekoin kauppakeskus” -teolla. Sello on ensimmäisenä eurooppalaisena kauppakeskuksena saanut toiminnanaikaisen kultatason Leed-ympäristösertifikaatin. Ekologisuuden ohella valinnassa painoi Sellon hyvä vuorovaikutus alueen asukkaiden kanssa. Vuoden kauppakeskus valittiin nyt toisen kerran.

Espoon Leppävaarassa sijaitseva kauppakeskus Sello on valittu Vuoden kauppakeskukseksi vuonna 2011. Sello nousi kilpailun ykköseksi "Suomen ekoin kauppakeskus" -teolla. Sello on ensimmäisenä eurooppalaisena kauppakeskuksena saanut toiminnanaikaisen kultatason Leed-ympäristösertifikaatin. Ekologisuuden ohella valinnassa painoi Sellon hyvä vuorovaikutus alueen asukkaiden kanssa. Vuoden kauppakeskus valittiin nyt toisen kerran.

Kuuntele juttu

image

Ympäristö- ja energiatehokkuusarvot ovat ohjanneet kauppakeskus Sellon toimintaa sen suunnittelusta lähtien. Keskus sijaitsee Leppävaaran aluekeskuksessa, ja sinne on helppo tulla kävellen, polkupyörällä, junalla, bussilla tai autolla. Monipuolisessa keskuksessa toimii muun muassa hotelli, konserttisali, kirjasto ja sen lähellä on myös runsaasti asuntoja.

Vuorovaikutus asiakkaiden kanssa korostui  

Sellossa ekologisuutta ei ole jätetty ainoastaan suunnitteluun tai Leed-sertifikaattiin, vaan se on viety myös osaksi päivittäistä toimintaa yritys- ja sidosryhmäyhteistyöhön sekä kuluttajien tietoisuuteen.

”Laaja palvelukirjo, hyvä saavutettavuus ja lähialueen runsas asukasmäärä on luonut hyvät edellytykset monipuoliselle ja ekologiselle palvelukeskukselle. Suomen ekoin kauppakeskus -kampanja on toteutettu kokonaisvaltaisesti ja sen yksityiskohdat ovat vaikuttavia. Esimerkiksi jokaisessa liikkeessä tiedotettiin asiakkaille siitä, mitä käytännössä tarkoittaa Suomen ekoin kauppakeskus”, tuomariston puheenjohtajana toiminut kehitysyhtiö Seedi Oy:n toimitusjohtaja Marko Parkkinen toteaa.

Tuomariston jäsen, johtaja Maisa Romanainen Stockmann Oyj:stä kiittää Sellon kampanjan vuorovaikutteisuutta.

”Tuomaristoa ilahdutti se innovatiivinen tapa, jolla kauppakeskus on laaja-alaisesti tavoitteissaan, toiminnassaan ja kampanjaviesteissään edistänyt ekotehokasta toimintatapaa yhdessä niin asiakkaiden, kauppojen henkilöstön kuin muidenkin sidosryhmien kanssa”, Romanainen sanoo.

”Sello toimii ekologisesti 24/7. Sellossa on muun muassa käytössä tarkka kiinteistötekniikan seuranta ja ohjaus. Lisäksi haluamme myös vilkkaan alueemme aktiivisena jäsenenä tarjota tietoa kaikille ekologisuudesta kiinnostuneille. Olemme toteuttaneet tietoiskuja ja julisteita aiheesta, muun muassa kauppakeskuksen jokaisessa myymälässä on infopaketteja myyjien käyttöön. Internetiin olemme koonneet sivuston, josta löytyy eko-ohjeita kuluttajille”, kauppakeskuksen toimitusjohtaja Matti Karlsson kertoo.

Kilpailussa mukana yhdeksän kauppakeskusta

Vuoden Kauppakeskuskilpailussa oli mukana yhdeksän kauppakeskusta, jotka tekivät viime vuonna jonkin merkittävän kauppakeskusteon. Finaaliin pääsivät Sellon lisäksi kauppakeskus Ison Omenan ”Suuri lelukeräys” ja kauppakeskus Jyväskylän Forumin ”Iloinen remppa”. Myös nämä kampanjat oli suunnattu suoraan keskuksen lähialueen asukkaille korostaen kauppakeskuksen roolia yhdyskunnan monipuolisena palvelu- ja tapahtumapaikkana.

Vuoden kauppakeskuskilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys ry. Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Marko Parkkisen ja Maisa Romanaisen ohella Marianne Heikkilä Marttaliitto ry:stä. Valintakriteerinä oli kauppakeskusteko, joka on merkittävä, innovatiivinen ja ympäristöystävällinen. Lisäksi arvioitiin keskuksen johtamista ja tuloksellisuutta.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Ympäristöasiat nostivat Sellon kauppakeskusten ykköseksi”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat