Kokeile kuukausi maksutta

Asukkaat pettyvät putkiremonttien laatuun ja toteutustapoihin

Kolmasosa asukkaista on edelleen tyytymättömiä siihen, kuinka putkiremontti onnistui heidän taloyhtiössään. Asukkaiden odotukset ennen putkiremonttia ovat korkeat, mutta lähes puolet joutuu lopulta pettymään saneerauksen toteutustapoihin ja laatuun. Taloyhtiöissä pidetään yhä tärkeämpänä, että putkisaneerausyritykset käyttävät sertifioituja menetelmiä ja laatujärjestelmää. Tiedot käyvät ilmi Consti Talotekniikan teettämästä asukaskyselystä, johon vastasi yli 800 taloyhtiön asukasta. Kysely toteutettiin toisena vuonna peräkkäin.

Kolmasosa asukkaista on edelleen tyytymättömiä siihen, kuinka putkiremontti onnistui heidän taloyhtiössään. Asukkaiden odotukset ennen putkiremonttia ovat korkeat, mutta lähes puolet joutuu lopulta pettymään saneerauksen toteutustapoihin ja laatuun. Taloyhtiöissä pidetään yhä tärkeämpänä, että putkisaneerausyritykset käyttävät sertifioituja menetelmiä ja laatujärjestelmää. Tiedot käyvät ilmi Consti Talotekniikan teettämästä asukaskyselystä, johon vastasi yli 800 taloyhtiön asukasta. Kysely toteutettiin toisena vuonna peräkkäin.

Putkiremonttiin tyytymättömien asukkaiden määrä on kasvanut hieman. Kun viime vuonna 32 prosenttia asukkaista oli sitä mieltä, että heidän yhtiössään toteutettu putkisaneeraus epäonnistui täysin tai hieman, tyytymättömien määrä on tänä vuonna noussut vielä hieman, 34 prosenttiin.

”Näissä tuloksissa heijastuu alan tämänhetkinen tunnelma. Ammattitaitoisista ja laadukkaista tekijöistä on pula, ja samaan aikaan taloyhtiöissä osataan vaatia laadukasta työtä”, Consti PutkiReformi Oy:n toimitusjohtaja Jan-Erik Luther toteaa.

Asukkaiden odotukset putkiremontin onnistumisesta ovat korkealla, mutta saneerauksen jälkeisten arvioiden mukaan moni joutuu pettymään työn toteutustapoihin ja laatuun. Pahimman pettymyksen aiheuttaa asukkaiden arjen laadun heikentyminen.

Asukkaiden mielestä pölyn leviämistä asuntoon ei ole ratkaistu tyydyttävästi. Vastaajista 45 prosenttia kokee sen epäonnistuneen täysin tai hieman. Vastaajista 41 prosenttia on sitä mieltä, että asuntoa ei ole remontin aikana suojattu hyvin.

Myöskään remonttien hinta-laatu-suhde ei vastaa asukkaiden odotuksia. Kaikille asukkaille oli erittäin tai melko tärkeää, että saneerauksen lopputulos on hyvä hintaansa nähden ja työ on sovitun laatuista, mutta yli kolmanneksen mielestä niissä epäonnistuttiin täysin tai hieman.

Uudet menetelmät tunnetaan yhä paremmin

Perinteiset menetelmät tunnetaan edelleen paremmin kuin uudet menetelmät, mutta ero on kaventunut selvästi. Perinteiset menetelmät tuntee erittäin tai melko hyvin 72 prosenttia (viime vuodesta +6 %) asukkaista, missä on kuusi prosenttia parannusta viime vuodesta. Viemärin pinnoitusmenetelmän tuntee 58 prosenttia, mikä on peräti 27 prosenttia viimevuotista kyselyä enemmän. Sukitusmenetelmän sanoo tuntevansa 45 prosenttia, eli runsas viidennes enemmän kuin viime vuonna.

Vajaa puolet asukkaista on sitä mieltä, että putkiremontti ei saisi kestää yli kuukautta. Viidesosan mielestä sopiva haitta-aika putkiremontille on 1-2 viikkoa ja neljäsosan mielestä 3-4 viikkoa. Vielä 1-2 kuukauden haitta-aikaan malttia löytyy runsaalta neljäsosalta.

Asukkaat ovat heikosti perillä siitä, millaista putkisaneerausmenetelmää heidän taloyhtiössään on käytetty tai on suunniteltu käytettävän. Yli puolet vastaajista ei osaa nimetä, mitä saneerausmenetelmää asuinkerroksissa oli käytetty tai käytetään. Pohjakerrosten viemäreistä kysyttäessä tietämättömien prosenttiluku oli vieläkin korkeampi, 67 prosenttia.

Jo puolet hallituksista vaatii sertifikaatteja ja laatujärjestelmää

Taloyhtiöiden hallituksilta kysyttiin, mitkä ovat luotettavan saneerausyrityksen kolme tärkeintä piirrettä. Ensimmäiseksi nousi sertifioidut menetelmät, toiseksi laatujärjestelmän käyttö ja kolmanneksi kyky hoitaa kaikki putkiremonttiin liittyvät työt verkostonsa hyödyntäen.

”Taloyhtiöt pitävät yhä tärkeämpänä, että putkiremontteja tekevät yritykset hallitsevat todistetusti työnsä. Mittavan ja tärkeän urakan kanssa halutaan olla varmoja siitä, että työtavat ovat laadukkaita ja putket todella kestävät”, Luther kertoo.

Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä paneelitutkimuksena maaliskuussa 2011. Kyselyyn vastasi 824 henkilöä, joiden taloyhtiöissä putkisaneeraus on tehty viimeisen viiden vuoden aikana tai se on tulossa seuraavan viiden vuoden aikana. Hallituksen jäseniä ja puheenjohtajia vastaajista oli 230. Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy.

Muita tuloksia:

Putkiremontin onnistuneimmat osa-alueet TOP3 (onnistui täysin tai melko hyvin)

1.    Asunnon arvo nousi saneerauksen seurauksena (83 %)

2.    Asunnon jälleenmyynti helpottui saneerauksen seurauksena (82 %)

3.    Saneerauksen toteuttavalla yrityksellä oli pitkäaikainen kokemus valitusta menetelmästä (77 %)

Putkiremontin epäonnistuneimmat osa-alueet TOP 3 (epäonnistui hieman tai täysin)

1.    Valittavaksi tarjottiin vaihtoehtoja putkisaneerausten toteutustavaksi (50 %)

2.    Saneerauksen aikana pölyn leviäminen asuntoon ratkaistiin tyydyttävästi (45 %)

3.    Asunto oli hyvin suojattu (41 %)

Putkiremontin tärkeimmät osa-alueet TOP 3 (piti erittäin tärkeänä)

1.    Työ on sovitun laatuista (94 %)

2.    Asukkaat saavat hyvän tiedotuksen omaan asuntoonsa kohdistuvista toimenpiteistä (92 %)

3.    Saneerauksen lopputulos on hyvä hintaansa nähden (90 %)

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Asukkaat pettyvät putkiremonttien laatuun ja toteutustapoihin”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat