Kilpailuvirasto estäisi Destian ja NCC:n asfalttiliiketoiminnan kaupan
Kilpailuvirasto on perjantaina 5. elokuuta tehnyt markkinaoikeudelle esityksen kieltää maaliskuussa julkistettu yrityskauppa, jossa NCC Roads Oy hankkisi Destia Oy:n ja Destia Kalusto Oy:n asfalttipäällysteliiketoiminnan. Kilpailuvirasto perustelee kieltoesitystä sillä, että kaupan seurauksena olisi NCC Roadsin ja Lemminkäinen Infra Oy:n yhteinen määräävä markkina-asema, joka estäisi merkittävästi kilpailua pääkaupunkiseudun asfalttimassan markkinoilla.
Kilpailuvirasto on perjantaina 5. elokuuta tehnyt markkinaoikeudelle esityksen kieltää maaliskuussa julkistettu yrityskauppa, jossa NCC Roads Oy hankkisi Destia Oy:n ja Destia Kalusto Oy:n asfalttipäällysteliiketoiminnan. Kilpailuvirasto perustelee kieltoesitystä sillä, että kaupan seurauksena olisi NCC Roadsin ja Lemminkäinen Infra Oy:n yhteinen määräävä markkina-asema, joka estäisi merkittävästi kilpailua pääkaupunkiseudun asfalttimassan markkinoilla.

Kilpailuvirasto toteaa, että Destia on NCC Roadsin ja Lemminkäisen ohella ainoa pääkaupunkiseudun toimija, jolla on alueella oma kiinteä asfalttiasema. Muut urakoitsijat ovat ostomassan varassa ja siksi riippuvaisia asfalttimassan myyjistä.
Kaupan jälkeen asfalttimassaa myisivät pääkaupunkiseudulla vain NCC Roads ja Lemminkäinen, jotka molemmat kilpailevat massa-asiakkaidensa kanssa seudun kuntien ja yksityisten asfalttipäällysteurakoista. Massan myyjille muodostuisi kaupan seurauksena mahdollisuus joko kieltäytyä kokonaan myymästä asfalttimassaa tai pitää sen hintoja kilpailullisen tason yläpuolella ja haitata näin kilpailijoidensa toimintaa asfalttipäällysteurakoinnin markkinoilla. Tämä puolestaan johtaisi urakoiden hintojen nousuun ja vahingoittaisi sitä kautta asfaltointitöitä tilaavien pääkaupunkiseudun kuntien, taloyhtiöiden ja muiden yksityisten toimijoiden etua.
Yrityskaupasta aiheutuvat kilpailuongelmat voidaan usein poistaa kaupan toteuttamisen edellytyksiksi asetettavilla ehdoilla. Kieltoesityksen tekeminen jäi tässä tapauksessa ainoaksi ratkaisuvaihtoehdoksi, koska kaupan osapuolten Kilpailuvirastolle toimittamien sitoumusten ei voitu katsoa poistavan tehokkaasti yrityskaupasta aiheutuvia haitallisia vaikutuksia kilpailulle.
Kilpailuvirasto selvitti yrityskaupan vaikutuksia myös valtion sekä kuntien ja yksityisten asfalttipäällysteurakoinnin markkinoilla samoin kuin asfalttimassamarkkinoilla muualla Suomessa. Näillä markkinoilla kilpailunrajoituslain mukainen kynnys puuttua yrityskauppaan ei ylittynyt.
Kilpailuviraston nyt tekemään markkinaoikeusesitykseen sisältyy lukuisia osapuolten liikesalaisuuksia. Esitys julkaistaan viraston verkkosivuilla, kun sen sisältämät liikesalaisuudet on poistettu.
NCC yllättyi Kilpailuviraston esityksestä
”Negatiivinen esitys oli odottamaton. Meidän tulee nyt tutkia materiaali yhdessä järjestelyn muiden osapuolien kanssa ennen kuin me päätämme, mikä meidän seuraava askeleemme on”, NCC Roadsin liiketoiminnan johtaja Göran Landgren toteaa NCC:n tiedotteessa.
NCC ja Destia sopivat järjestelystä maaliskuussa. Kilpailuviraston käsittelyyn järjestely ilmoitettiin 5. huhtikuuta ja 5. toukokuuta virasto siirsi asian jatkokäsittelyyn.
Destian päällystysliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2010 oli noin 44 miljoonaa euroa. Tilauskannan arvo oli viime vuoden lopussa noin 80 miljoonaa euroa. Noin 80 työntekijän on ollut tarkoitus siirtyä Destialta NCC:n palvelukseen vanhoina työntekijöinä.
Kieltoesitys harvinainen Suomessa
Yrityskauppavalvonta alkoi Suomessa vuonna 1998. Nyt tehty kieltoesitys on meillä erittäin harvinainen, sillä se on vasta toinen kerta 13 vuoden aikana. Lisäksi edelliskerrasta on ehtinyt vierähtää jo 11 vuotta. Ensimmäinen, vuonna 2000 tehty esitys kaupan kieltämiseksi koski Sonera Oyj:n yhteisen määräysvallan hankintaa Yleisradio Oy:n tytäryhtiössä Digita Oy:ssä.
Markkinaoikeuden tulee kilpailunrajoituslain mukaan antaa kieltoesitykseen perustuva ratkaisunsa kolmen kuukauden kuluessa esityksen tekemisestä. Markkinaoikeus voi joko kieltää yrityskaupan viraston esityksen mukaisesti, hyväksyä kaupan sellaisenaan tai asettaa sen toteuttamiselle ehtoja. Muutosta markkinaoikeuden päätökseen voidaan hakea korkeimmalta hallinto-oikeudelta.
Tätä artikkelia on kommentoitu 6 kertaa
6 vastausta artikkeliin “Kilpailuvirasto estäisi Destian ja NCC:n asfalttiliiketoiminnan kaupan”
Huono yritysjohto yritti näyttää tuloksen paranemista lyhytnäköisellä konstilla, myymällä ydinliiketoimintaa.
Onneksi kilpailuvirasto yleisen edun takia teki päätöksensä.
Samalla loppui Destian alasajo, joka taas ei ole kansan eikä omistajan edun mukaista.
Loppupäätelmä, olisi valittava kyvykäs johto yritykselle.
Hyvä ratkaisu kilpailuvirastolta. Kartelliyhtiöille pitäisi laittaa karenssiaika ennen kuin ne saavat jatkaa määräävän markkina-asemansa laajentamista eli yritysostoja. Vasta sitten, kun viimeisetkin seuraamusmaksut ja korvaukset asiakkaille on maksettu, voitaisiin harkita lupaa yritystoiminnan laajentamiselle.
Monissa maissa (mm. Englannissa kymmenien urakoitisjoiden kärähdettyä) on väläytetty, että kartelliyhtiöitä ei pitäisi muutamaan vuoteen päästää ollenkaan mukaan julkisiin urakkatarjouksiin, mutta Suomen kokoisessa maassa tämä lienee jo kuluttajankin edun vastaista. Jenkeissä tokin tuokin toimisi mainiosti pelotteena ja ehkä Suomessakin, jos Euroopan yhteismarkkinat alkaisivat toimia oikeasti.
Saa nähdä miten Norjassa käy, eli saako Lemminkäinen siellä kilpailuvirastolta luvan ostaa valtion asfalttiyhtiön?
Sai:
http://www.lemminkainen.fi/WebRoot/10008509/news.aspx?id=10010294&news=1026556&cat=0
Kyllä PKS-seudulle voi moni yhtiö perustaa asfaltti-aseman milloin vaan, aika ontuva perustelu kilpailuvirastolta?
Kyllä, kyllä Lemminkäisen pojat! Kilpailuvirasto toimintakyvyttömäksi jos ei muuten niin MAAN TAVALLA.
Vaan kun ei ole perustanut.