Kokeile kuukausi maksutta

Destia myy päällystysliiketoimintansa NCC:lle

Destia myy päällystysliiketoimintansa NCC:lle. Liiketoimintakauppaan kuuluu asfaltin tuottaminen ja päällystystoiminnot sekä päällystysliiketoiminnan tilauskanta. Noin 80 työntekijää siirtyvät uuden yhtiön palvelukseen vanhoina työntekijöinä nykyisin ehdoin. Liiketoimintakauppa vaatii vielä kilpailuviraston hyväksynnän, minkä jälkeen kauppa voidaan toteuttaa arviolta ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Destia myy päällystysliiketoimintansa NCC:lle. Liiketoimintakauppaan kuuluu asfaltin tuottaminen ja päällystystoiminnot sekä päällystysliiketoiminnan tilauskanta. Noin 80 työntekijää siirtyvät uuden yhtiön palvelukseen vanhoina työntekijöinä nykyisin ehdoin. Liiketoimintakauppa vaatii vielä kilpailuviraston hyväksynnän, minkä jälkeen kauppa voidaan toteuttaa arviolta ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Destian päällystysliiketoiminnan liikevaihto vuonna 2010 oli noin 44 miljoonaa euroa. Tilauskannan arvo viime vuoden lopussa oli noin 80 miljoonaa euroa.

”Liiketoimintakauppa tukee Destian strategiaa, jonka mukaisesti keskitymme ydinliiketoimintojemme vahvistamiseen. Päällysteliiketoiminnasta luopumalla vahvistamme tasettamme ja luomme paremmat edellytykset ydinliiketoimintojemme kehittämiselle”, Destian toimitusjohtaja Hannu Leinonen toteaa.

”Tämä kauppa vahvistaa NCC:n strategiaa olla johtava toimija Suomen infrarakentamismarkkinassa. Samalla vahvistamme nykyistä asemaamme asfalttimarkkinoiden toiseksi suurimpana toimijana Suomessa”, NCC Roads-konsernin johtaja Göran Landgren sanoo.

NCC Roadsiin sisältyvät entiset asfalttialan yritykset Valtatie Oy ja Interasfaltti.

Tätä artikkelia on kommentoitu 14 kertaa

14 vastausta artikkeliin “Destia myy päällystysliiketoimintansa NCC:lle”

  1. Koko Destian toiminta pitäisi myydä. Tiehallinto on jo valtion toiminto, mitä valtio tekee Destialla. Sotkee vain epäreilulla kilpailulla asioita, erityisesti alueurakoinnissa ”kunnossapito”

    1. Destia on tuonut tosi epäreilua kilpailua! Se ei edes suostunut yhtymään Lemminkäisen ja NCC Roadsin nykyisin omistamien Valtatien ja Interasfaltin junailemaan asfalttikartelliin vaan antoi omia, riippumattomia tarjouksia. Sama meno on jatkunut senkin jälkeen, kun kilpailijat ovat joutuneet maksamaa itsensä kipeiksi kartellisakoilla ja uhkana on vielä vanhingonkorvausvaatimukset asiakkailta. Destia on saanut kohtuutonta kilpailuetua, kun sillä ei ole ollut tuollaisia rasitteita.

      Kilpailoiden kannalta ikävää oli, että Destia teki asfalttibisneksellä niukkaa, mutta positiivistia tulosta samaan aikaan kun esimerkiksi Skanska ja Lemminkäinen joutuivat lahjoittamaan rahaa E18-tien kaltaisilla tappiohankkeilla. NCC Roads ei ole pitään aikaan uskaltanut kertoa tulostaan ollenkaan, mutta kai se nyt kohenee kun kilpailu loppuu ja asioista voi diskuteerata markkinatalouden ymmärtävien henkilöiden kanssa.

      Onneksi Destiaan saatiin markkinatalouden ymmärtävä johtaja, joka pisti nyt lihoiksi yhtiön kiinnostavimman osan. Valtiolla ei ilmeisesti ole mitään strategista syytä olla mukana asfalttibisneksessä. Sellaiseksi ei riitä edes duopolin syntyminen asfalttimarkkinoille.

      Seuraavaksi odotan, että kiviainekset myydään niitä pitkään himoinneelle irlantilaiselle CRH:lle. Rahaa sillä ei varmaan ole, mutta se voisi saada Suomen Irlannille antamasta tuesta hieman ennakkomaksua. Mitä Suomen valtion tuolla Suomen maaperällä edes tekee, kun muut osaavat tehdä sillä kuitenkin paremmin voittoa. Lahjoitettiinhan malmivaratkin ulkomaalaisille. Sitä paitsi irlantilaisethan noita rahoja meitä enemmän tarvitsevat eivätkä ole sitten ehkä niin paljon kerjäämässä muuta tukea.

      1. Taisi tämäkin yhtiö olla samanlainen kartellifirma kuin nuo muutkin, ei vaan kärähtänyt viimekerralla eikä muut näköjään halunneet Destiaa käräyttää. Pitäs tutkia uudelleen jotta totuus selviäisi ja valtionfirmakin sais maksaa viulunsa.

        1. Kyllä aika selvää on että kun tilaaja ja toteuttaja toimii samalta kukkarolta (=Veronmaksajat) niin ei siitä todisteita jää. Varmasti hauskoja lapinreissumuistoja ja hyvin asfaltoituja omakotitalojen pihoja, mutta eipä niistä ole näyttöjä oikeuteen mentäessä. Ja kai ne paikalliset nimismiehetkin on saatu sopivasti hommaan sotkettua.

    2. Noh,katsotaan aikaa eteenpäin..Käy vielä niin että Kiviainestoiminta menee siten vähin äänin Lemminkäiselle…Ei näitä asioita missään sovita..

      1. Destian asvalttiosaaminen alkaa paljastua ainakin Hakamäentiellä. Katos kun myytiinkin juuri ennen kevättä.

        1. Mikähän sitä Destian ydinliiketoimintaa muuten on, kun päällystys ja tiemerkinnät on jo myyty pois?

          1. Laajentaminen muihin pohjoismaihin sekä urakoiminen käyttämällä tsekkiläisiä tunnelintekijöitä.

            Ei vaiskaan, ydinpisnes lienee soramontuissa, mitä niitten jälkeen sitä Leinonen ei ole vielä kertonut.

            Destian asfalttiasemat taitaa olla elinkaarensa lopussa, joten jatko olisi vaatinut mittavat investoinnit?

          2. Destian asfalttiasemat ja muukin levitys kalusto suomen parasta ja uusinta. Ennen kuin Destia yhtiöitettiin, niin viimeisenä vuonna valtion (veronmaksajien) rahoilla ostettiin uudet asemat ja koneet!

            Suomen päällystealan tuleva 1. NCC osaa kyllä hyödyntää tämän kaluston mahdollisuudet, joten Lemminkäisen aika kausi alkaa hiljalleen hiipumaan.

          3. Destia voi noilla rahoilla laajentaa toimintaansa Norjassa. Sehän on sitä suomalaisen valtionyhtiön ydinbisnestä, kuten toisella valtionyhtiöllä VRTrackillä Ruotsin rautateiden kunnostaminen. Ei haittaa vaikka tulee tappiota,kunhan vaan saadaan vientiä, voi tuon strategian tai tragedian kiteyttää. Strategia on varmaan syntynyt näiden yhtiöiden hallituksissa tai johdossa istuvien YIT:n (Leinonen) Lemminkäisen (Mantere) ja CRH:n (Ratia) entisen johtajien aivoituksina. Tuollaisista ideoista maksetaan varmaan ruhtinaalliset bonukset, ja kotimaiset kilpailijatkin kiittävät.

  2. Destia pitäisi myydä kokonaan pois.

    Destian poltiikka alihankkijoita kohtaan on häikäilemätön. Alihintaan lasketut urakat revitään laskutaidottomien alihankkijoiden selkänahasta.

    Infra-ala on tuottamattomimpia aloja Suomessa ja Destia on siihen pääsyyllinen.

    On epäreilua muita kohtaan että Destia voi tehdä alihintaisia tarjouksia pelkästään päättämällä 10-20% pudotuksesta sen jälkene kun omakustannushinta on laskettu. Näin voi tehdä yritys jonka ei tarvitse pelätä konkurssia.

  3. Mielenkiintoista nähdä ja kokea miten Ncc-Roads toteuttaa lähitulevaisuudessa toimintansa asfalttialalla. Entiset ja nykyiset kilpailijat kun ovat poistaneet ns. kartellimiehet johtotason paikoilta joko ”kädenpuristuksin” tai eläkejärjestelyin. Vaan Ncc luottaa johdon osalta edelleen näihin jo kerran ”kärähtäneisiin” henkilöihin. En ymmärrä, miten ruotsalaisfirma voi toimia Suomessa noinkin paljon kilpailijoitaan ja asiakkaitaan aliarvioiden.

  4. Destialla kuitenkin vielä edustus Asfalttiliitossa eri valiokunnissa 2012 muiden asfalttifirmojen ohella.Destian yritysinfossa näyttää olevan jopa liiketoiminta-alue kuin”Päällystepalvelut” ja tällä on vielä johtajakin.

    1. Johtaja ajelee kilometrejä ja puhuu kännykkäänsä.
      Tehdään bisnestä.Hahhahhaaaaaaaaaaaaa

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat