Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Liikenneministeri: Rataverkon kunnossapidosta huolehditaan

Liikenneministeri Merja Kyllönen pitää VR Track Oy:n ilmoitusta henkilöstön irtisanomisista valitettavana. Samalla hän korostaa, miten tärkeää on pitää kiinni hallitusneuvotteluissa sovitusta radanpidon vuosittaisesta lisämäärärahasta. Kyllönen kaipaa myös kunnossapitourakoihin nykyistä pidempiaikaisia sopimuksia.

Liikenneministeri Merja Kyllönen pitää VR Track Oy:n ilmoitusta henkilöstön irtisanomisista valitettavana. Samalla hän korostaa, miten tärkeää on pitää kiinni hallitusneuvotteluissa sovitusta radanpidon vuosittaisesta lisämäärärahasta. Kyllönen kaipaa myös kunnossapitourakoihin nykyistä pidempiaikaisia sopimuksia.

Kuuntele juttu

”Alan työllisyyden ja rataverkon kunnossapidon kannalta on tärkeää, että hallitusneuvottelussa sovitusta vuosittaisesta 35 miljoonan euron lisäyksestä radanpitoon pidetään kiinni. Lisäraha kohdennetaan mahdollisimman tehokkaasti junaliikenteen toimivuutta parantaviin ja häiriöitä poistaviin kohteisiin, muun muassa routavaurioiden poistoihin sekä erilaisiin päällysrakennetöihin ja ratapihojen korjauksiin”, Kyllönen sanoo.

”Hankkeille on alusta lähtien turvattava tehokkaan toteuttamisen mahdollistava vuosittainen rahoitus. Radanpitoon on ohjattu viime vuosina lisärahaa lisäbudjettien kautta, mutta pitkäjänteisen toiminnan kannalta on tärkeää, että riittävä rahoitus sovitaan useammaksi vuodeksi kerrallaan”, Kyllönen toteaa.

Ministerin mukaan kilpailuttamisen on oltava pitkäjänteistä. Alalle on kilpailuttamisen myötä tullut useita toimijoita, joista VR-Track on kuitenkin edelleen erittäin vahva vajaan 50 prosentin osuudella. Kunnossapidossa VR Trackin osuus on lähes 70 prosenttia. VR Track on voittanut selvästi eniten kilpailutetuista perusradanpidon urakoista. Tämä kertoo ministerin mukaan VR Trackin ja sen henkilöstön hyvästä ammattitaidosta.

Kyllönen aikoo keskustella Liikenneviraston kanssa mahdollisuuksista pidempiin sopimuksiin kunnossapitourakoissa nykyisten viisivuotisten sopimusten sijasta. Tämä toisi alalla työskenteleville työntekijöille pidempää turvaa ja olisi myös yritysten etu, jotta ne voivat toteuttaa kalustoinvestointeja.

Valtion ensi vuoden talousarviossa on turvattu Seinäjoki-Oulu-rataosan perusparannuksen loppuunsaattaminen. Myös Keski-Pasilan ratapihan rakentamista vauhditetaan. Näillä toimilla parannetaan junaliikenteen toimivuutta ja työllisyyttä.

Radanpito on viime vuosina lähes kokonaan avattu kilpailulle. Liikennevirasto vastaa rataverkoston toimivuudesta ja toimii tilaajana radanpidossa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Liikenneministeri: Rataverkon kunnossapidosta huolehditaan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat