Espoon ja Salon välisen oikoradan linjaus valittiin
Uudenmaan maakuntahallitus on maanantaina 26. syyskuuta antanut lausuntonsa Varsinais-Suomen liiton vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta. Käytännössä nyt annettu lausunto päätti Espoosta Saloon johtavan ESA-radan linjauksesta. Sekä Varsinais-Suomen että Uudenmaan vireillä olevissa maakuntakaavoissa Lohjan ja Salon välillä linjaukseksi on merkitty pääosin moottoritietä myötäilevä vaihtoehto. Maakuntahallitus toteaa lausunnossaan, että linjaus on oikea.

Uudenmaan maakuntahallitus on maanantaina 26. syyskuuta antanut lausuntonsa Varsinais-Suomen liiton vaihemaakuntakaavan ehdotuksesta. Käytännössä nyt annettu lausunto päätti Espoosta Saloon johtavan ESA-radan linjauksesta. Sekä Varsinais-Suomen että Uudenmaan vireillä olevissa maakuntakaavoissa Lohjan ja Salon välillä linjaukseksi on merkitty pääosin moottoritietä myötäilevä vaihtoehto. Maakuntahallitus toteaa lausunnossaan, että linjaus on oikea.
Tämä on maakuntahallituksen ensimmäinen Uudenmaan luonnosvaiheessa olevan kaavan sisältöä koskeva päätös. Linjauspäätös tehtiin nyt, jotta Varsinais-Suomen liitto voisi saattaa oman kaavansa valmiiksi. Uudenmaan kaava valmistellaan luonnoksesta ehdotusvaiheeseen kevääseen mennessä.
Pitkään avoinna olleen ratalinjauksen vahvistuminen on erityisen tärkeää kuntien maankäytön suunnittelun etenemisen kannalta.
Ratalinjauksen ratkaisu Lohjan ja Salon välille on tehty yhteistyössä maakunnan liittojen, Liikenneviraston ja alueen kuntien kesken. Mikään tutkituista vaihtoehdoista ei radan alustavassa yleissuunnitelmassa eikä ympäristövaikutusten arvioinnissa osoittautunut vaikutuksiltaan ylivoimaisesti muita paremmaksi. Moottoritiehen tukeutuvaan linjaukseen päädyttiin koko radan pituudelta tutkittujen yhteisvaikutusten pohjalta.
Kyse on pitkän aikavälin hankkeesta, jonka toteuttamisesta tai aikataulusta ei ole päätöksiä. Valtakunnallisissa alueidenkäyttötavoitteissa edellytetään, että alueiden käytön suunnittelussa säilytetään mahdollisuus uuden rautatieyhteyden toteuttamiseen Helsingistä Turun suuntaan.
Radan rakentaminen ei Liikenneviraston mukaan ole ajankohtaista ainakaan ennen vuotta 2035. Maakuntakaavan linjauksella säilytetään mahdollisuus radan toteuttamiseen, jos sille tulevaisuudessa on tarvetta.
ESA-oikoradan linjausvalinta ei vaikuta Rantaradan kehittämiseen. Uudenmaan maakuntakaavaa valmistellaan nykyisiä ratakäytäviä painottaen.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Espoon ja Salon välisen oikoradan linjaus valittiin”
Oikeasti pitäisi paneutua siihen, miten ihmisten ja tavaroiden liikuttamistarvetta voitaisiin vähentää.
Nyt toiminta on päin vastaista eikä se pitkällä aikavälillä ole kestävää kehitystä