Keskikaiteita on rakennettu vilkkaasti tänä vuonna
Uusia keskikaiteella varustettuja tieosuuksia valmistuu tänä vuonna valta- ja kantateille lähes 30 kilometriä. Liikenneviraston mukaan keskikaiteellisia teitä on tämän jälkeen noin 120 kilometriä, kun moottoritiet jätetään laskuista.
Uusia keskikaiteella varustettuja tieosuuksia valmistuu tänä vuonna valta- ja kantateille lähes 30 kilometriä. Liikenneviraston mukaan keskikaiteellisia teitä on tämän jälkeen noin 120 kilometriä, kun moottoritiet jätetään laskuista.
Lähes kaikki keskikaiteet on rakennettu 2000-luvulla. Yleensä kaide rakennetaan ohituskaistan yhteyteen eli niin sanotulle 2+1-kaistaiselle tielle.
”Keskikaiteellisia ohituskaistaosuuksia on suunniteltu monille teille lisääkin, mutta vielä ei tiedetä, kuinka nopeasti rahatilanne sallii niiden rakentamisen”, kertoo suunnittelun ohjausyksikön päällikkö Kari Lehtonen Liikennevirastosta.
Ruotsissa keskikaiteella varustettua tietä on tuhansia kilometrejä. Valtatiet rakennettiin naapurissa alun perin leveämmiksi kuin Suomessa, joten niille oli helppo pystyttää jälkikäteen keskikaiteita.
Kaide estää nokkakolarit
Keskikaiteet vähentävät tehokkaasti autojen nokkakolareita. Kaksikaistaisten teiden kuolonkolareista nokkakolari on selvästi yleisin onnettomuustyyppi. Jo pieni liikennemäärän kasvu lisää nokkakolareiden määrää dramaattisesti.
”Jos liikennemäärä kasvaa 20 prosenttia niin tavallisella kaksikaistaisella tiellä nokkakolarit kaksinkertaistuvat”, Lehtonen kertoo.
Yleensä keskikaide edellyttää tien leventämistä. Periaatteessa on mahdollista rakentaa kaide myös tavalliselle kymmenen metriä leveälle tielle leventämättä sitä ollenkaan.
Tien leventäminen maksaa aina miljoonia, mutta kaiteen asentaminen maksaa vain 50000 euroa kilometriltä.
Lehtosen mukaan tällaisia teitä on suunniteltu ainakin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Tie olisi kuitenkin erittäin ahdas ja soveltuisi vain tietyntyyppisille osuuksille.
”Kaiteen lisäksi pitäisi tehdä pieniä levikkeitä pysähtyneille autoille, ja mökkiteiden liittymiä pitäisi muotoilla niin, että vahingossa vasemmalle kääntyminen estyy.”
Motoristit pelkäävät tolppia
Monet motoristit karsastavat keskikaiteita, joiden tolpat voivat koitua kaatuvan moottoripyöräilijän kohtaloksi. Tamperelainen näyttelijä Asko Sahlman kuoli syyskuussa osuttuaan kaidetolppaan kolmostiellä Lempäälässä.
Liikenneturvan Turun aluetoimiston yhteyspäällikkö Antero Aho – motoristi itsekin – kannattaa kaikesta huolimatta kaiteiden rakentamista. Hän muistuttaa, että mikä tahansa kiinteä este on tuhoisa pyörän kaaduttua kovassa vauhdissa.
”Jos oikeasti aletaan rakentaa kaidetta moottoripyöräilijää varten niin täytyisi tehdä umpinainen betoni- tai metallikaide. Kun moottoripyöräilijä kaatuu ja osuu kaiteeseen, hän liukuu sitä pitkin eikä osu tolppaan.”
Aho muistuttaa, että ilman keskikaidetta motoristi liukuisi vastaantulevien kaistalle, mikä voisi olla yhtä tuhoisaa kuin kaiteeseen törmääminen.
Kaide voi hidastaa
Keskikaiteista saattaa joissakin tilanteissa vaikeuttaa hälytysajoneuvojen työtä. Kaide voi vaikeuttaa ohittamista ja katkaista lyhimmän tien onnettomuuspaikalle.
Pelastuspäällikkö Esko Kautto Pirkanmaan aluepelastuslaitokselta tietää yksittäisiä tapauksia, joissa avun tulo on viivästynyt kaiteen takia. Kauton mukaan kaiteen hyödyt ovat haittoja suuremmat.
”Ei voi sanoa, että tämä ongelma olisi meidän top-5 -listalla. Se on haitta mutta ei ainakaan tällä hetkellä ylitsepääsemätön ongelma.”
Keskikaiteisiin on monesti tehty hälytysajoneuvoja varten portteja, mutta niiden hyöty on Kauton mukaan kyseenalainen.
Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa
2 vastausta artikkeliin “Keskikaiteita on rakennettu vilkkaasti tänä vuonna”
ihan hyvä idea, jos joku ajaa rajoitusten mukaan, ei ohitustilanteita pitäisi syntyä lainkaan, ja jos malttia ei ole tarpeeksi ajella maisemia katsellen, voisi syventyä omaan itseensä ja miettiä mihin ihmeeseen täällä suomessa voisi olla kiire 😉
miksi, oi miksi?
Tehdään tie, sitä ei olekaan varaa pitää yllä tai uudistaa. Suunnitellaan halvempi ja huonompi, se ei olekaan turvallinen? Tehdään keskikaide samalla reseptillä, halpa ja huono.
Tuollaista keskikaidetta katsoessa voi ymmärtää motoristin huolen äkkikuolemasta.
Tarjouskilpailun voitti jälleen halvin?