Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Kiurulta kaksi keinoa Helsingin seudun vuokra-asuntotuotannon lisäämiseksi

Asuntoministeri Krista Kiuru on tehnyt kaksi avausta siitä, kuinka pulaa kohtuuhintaisista, valtion tukemista vuokra-asunnoista voitaisiin helpottaa Helsingin seudulla. Yksi ratkaisu voisi olla myöntää valtion tukemien vuokra-asuntojen rakentamiseen täytetakaus myös omarahoitusosuuteen. Lisäksi ministeri ehdottaa, että Helsingin seudulla otetaan jälleen käyttöön rakentamisen käynnistysavustukset.

Asuntoministeri Krista Kiuru on tehnyt kaksi avausta siitä, kuinka pulaa kohtuuhintaisista, valtion tukemista vuokra-asunnoista voitaisiin helpottaa Helsingin seudulla. Yksi ratkaisu voisi olla myöntää valtion tukemien vuokra-asuntojen rakentamiseen täytetakaus myös omarahoitusosuuteen. Lisäksi ministeri ehdottaa, että Helsingin seudulla otetaan jälleen käyttöön rakentamisen käynnistysavustukset.

Kuuntele juttu

image

”Täytetakaus omarahoitusosuudelle varmistaisi edullisen lainan saannin eikä omistajan tarvitsisi hankkia vaikeasti löydettäviä kiinnityksiä omarahoitusosuuden hoitamiseen”, Kiuru sanoi tiistaina 25. syyskuuta Säätytalolla järjestetyssä asumis- ja rakennusalan toimijoille tarkoitetussa tilaisuudessa.

Etenkin pienillä ja keskisuurilla toimijoilla on ollut vaikeuksia omarahoitusosuuden saamisessa rahoitusmarkkinoiden epävarmuuden vuoksi. Valtion täytetakaus helpottaisi rahoituksen saamista.

Käynnistysavustuksen suuruudeksi Kiuru puolestaan ehdottaa esimerkiksi 10 000 euroa asuntoa kohti. Avustus olisi kertaluontoinen. Avustusta myönnettäisiin tietylle rajatulle määrälle asuntoja vuosittain.

”Käynnistysavustusten suhteen rakennuttajat kilpailisivat nopeudellaan niiden saamisesta”, Kiuru totesi.

Hän sanoi aloittavansa valtionvarainministeriön kanssa neuvottelut molemmista ehdotuksista mahdollisimman pian.

Kiuru haastaa myös työnantajat rakennuttamaan

Ministeri korosti, että valtio on valmis talkoisiin kohtuuhintaisten vuokra-asuntojen lisäämiseksi pääkaupunkiseudulla. Hän peräänkuulutti myös kuntien ja yksityisten toimijoiden sitoutumista yhteiseen tavoitteeseen.

Tilanne on ministerin mukaan hälyttävä. Helsingin MAL-aiesopimusalueella on tänä vuonna elokuuhun mennessä tehty päätökset vain 76 valtion tukeman normaalin vuokra-asunnon rakentamisen aloittamista.

”Pula kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista on ongelma koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Erityisesti palvelualojen tulevaisuus ei näytä ruusuiselta, jos pääkaupunkiseudulle ei kohtuuhintaisten asuntojen puutteen vuoksi ole saatavissa riittävästi työntekijöitä. Siksi haluan haastaa myös palvelualojen työnantajat ja kysyä, miksi yritykset eivät itse ryhtyisi rakennuttamaan kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja työntekijöilleen. Investointi palvelisi varmasti sekä työnantajan että koko yhteiskunnan etua”, Kiuru totesi.

Tätä artikkelia on kommentoitu 15 kertaa

15 vastausta artikkeliin “Kiurulta kaksi keinoa Helsingin seudun vuokra-asuntotuotannon lisäämiseksi”

  1. Kohtuullinen ja järkevä eitys Kiurulta. Käynnistysavustus pudottaa hintoja parisataa euroa/m2. Tässä on kuitenkin vaarana, että se valluu rakennuskustannuksiin eikä asukkaille. Olisi jollain keinolla varmistettava, että näin ei käy.

    Omarahoitusosuuden valtiontakaus onkin jo hieman toinen juttu. Jos omat vakuudet toimijalla ei riitä, on aika rohkea esitys, että valtio lähtee niitä takaamaan. Valtion riskit kasvavat varmuudella, koska näitä takauksia tarvitsevat nimenomaan sellaiset toimijat, jotka eivät niitä muualta saa.

    1. Minusta paras ja toimivin keino on tuo täytetakaus. Valtio antaisi täytetakauksen 100% hankinta-arvosta. Laina tulisi samalta taholta kuin korkotukilainakin. Mutta yksi juttu: nyt omille varoille saa 8%:n tuoton. Omien varojen täytetakauksen ehtona tästä pitäisi luopua eli niiltäkin osin olisi omakustannusvuokra. Sekin hieman alentasi asuntojen vuokria.

  2. Onkohan Satolta ja VVO:lta rahat tai vakuudet loppu kun Kiuru lupaa järjestellä valtion takaukset kakille lainoille ?

  3. Onkohan Satolta ja VVO:lta rahat tai vakuudet loppu kun Kiuru lupaa järjestellä valtion takaukset kakille lainoille ?

    1. Paikalla olijan tiedon mukaan VVO ja SATO vastustivat koko ehdotusta naama tuskan irvistyksessä… Menisivät heidän bisnekset kovan rahan vuokra-asuntotuotannossa ketuille. Hyvä Krista!

  4. Olisiko niin, että VVO ja Sato ovat taloudellisesti siinä asemassa, että saavat rahoitettua oman pääoman vuokrataloihinsa ilman valtion takausta. Takauksesta pääsevät hyötymään ja sitä käyttävät vain ne yhtiöt, jotka eivät tätä tarvittavaa kymmentä prosenttia pysty ilman valtion takausta hankkimaan eli ovat suomeksi sanottuina persaukisia.Tuntuu aika kummalliselta jos valtion rahakirstun vartijat takakaukseen suostuvat. Yksityisiltä ihmisiltäkin vaaditaan 20-30 prosenttia omaa pääomaa. Luulisi valtiolla olevan muitakin rahareikiä ja riskinottopaikkoja. Koko vuokra-asuntotouhusta näytää puuttuvan kokonaisvaltainen näkemys.

    1. Niin…VVO ja SATO ovat suuren valtion tukeman tuotannon avulla päässeet siihen taloudelliseen asemaan, että he voivat omilla varoillaan rakentaa kovan rahan vuokra-asuntoja ja pyytää niistä jättivuokria. Jos ja kun markkinoille tulisi iso määrä pieniä ja suurempiakin toimijoita, jotka alkaisivat ARA:n tuella vuokrata asuntoja 30% halvemmalla kuin VVO ja SATO, menisi VVO:n ja SATO;n bisnekset ketuille. Siitä vastustus. Nuorisosäätiö on jo vuosikausia vuokrannut asuntojaan 20% halvemmalla kuin SATO ja VVO, mutta sillehän piti saada stoppi ja saatiinkin.

  5. On perustettava valtion rakennusliike, on perustettava valtion omistama vuokrataloyhtiö, on oltava halvat vuokrat, on maksettava käynnistysavustusta, on annettava valtion taskaus kaikille lainoille, on siirryttävä suunnitelmatalouteen ja lopuksi laitettava verot valtion maksettavaksi. Hohoijaa !

    1. Ei mikään pakko ole perustaa mitään uutta. Keskisuuria ja pieniä toimijoita on ihan riittävästi. Varmaan pääkaupunkiseudun kunnalliset vuokrataloyhtiöt tarttuvat mielihyvin tähän täkyyn. Silloin raha menee vain valtiolta kunnan omistamalle taholle. SATO:n ja VVO:n hallitseva asema pitää vain jotenkin pystyä purkamaan. Ainoa keino on lisätä tuotantoa edes väliaikaisesti. Kiurun ajama malli olisi todella hyvä keino.

      1. Rakentaja puhuu asiaa. Ja paitsi että VVO ja SATO ovat aravasysteemillä hankkineet omaisuutensa, on myös otettava huomioon, että vuokralaiset ovat maksaneet lainat, korot sun muut asuintaloistaan ja moneen kertaan.

        SATO on käyttäytynyt johdonmukaisesti niin kuin elinkeinoelämän ja oikeiston arrogantin edustajan pitääkin, joten pulinat pois. SATO:n arvovalinnat eivät pienituloisille ja vähävaraisille kuulu.

        Sitä vastoin kuuluu ja siitä voi tuntea syvää myötähäpeää, että VVO on ay-johtoisena liittynyt ahneiden ja röyhkeitten joukkoon. Senhän osoittaa jo se, että johtoon on nostettu SATOssa arvomaailmansa rakentanut tyyppi. Niinpä VVO:ssa tiedetään hyvin, ettei heitä valvo kukaan, ei valvo ARA eivätkä valvo kunnat. Miten kunnat ylipäätään voisivat valvoa esimerkiksi omakustannusvuokria, joissa pääomatasauksia tehdään pitkin ja poikin ihan muiden kuntien alueille?

        Onneksi on olemassa vielä joitakin kuntien hyvin hoidettuja vuokrataloyhteisöjä.

        1. Ken globalisaation kanssa ryhtyy vehtailemaan, se globalisaation seuraukset kärsikööt.

          Jos ei duunaria muuden Stadiin saada, niin pakatkaa ne pieniin yksiöihin tai rakentakaa asuntoloita kuten Kiinassa. Ainiin, meillähän on jo virolaiset raksamiehet ja opiskelija-asunnot.

          Taitaa nyt kuitenkin olla siten, että omistava luokka vaatii yhteiskuntaa rakentamaan halvempia asuntoja, jotta maalta tulevalla työvoimalla ei olisi niin suuri palkkatoive asumiskustannuksiin vedoten. Joudutaan kohta muuten siirtämään kaupan kassat Viroon ja siivoojat Intiaan. Samalla on sitten hirveä pelko perseen alla, että oman Ullalinnan unelmakämpän arvo laskee. Olisikin sairaan hyvää, että ne halvat kämpät rakennettaisiin Pohjois-Vantaalle tai Mäntsälään. Sieltä sitten vaan julkisilla tänne, koska eihän sitä autovirtaa kestä kukaan. Haluamme myös tietullit, jotta kehät eivät täyty näistä paskakotteroista, jos joku onnistuu säästämään autorahat.

  6. Eiköhän se ole jo nähty euroalueenkin taloustilanteessa, miten liian helppo vieraan pääoman saanti ja ylivivuttaminen ovat vaikuttaneet.

    Heikon taloushapen yritykset ja 100%:n lainoitus (isännätön raha) tuotannon vauhdittajana; on muuten valmis soppa muhimassa tulevaisuuteen. Ja maksajana sitten aikanaa vuokralaiset, tai koko riskin kantajana valtio.

    1. Ehdotushan koski nimenomaan pääkaupunkiseutua. Tuskin siellä koskaan otetut pienet riskit realisoituisivat. Pääkaupunkiseudulla vuokralaisia kyllä riittää ja kun vuokrat ovat kohtuulliset, riittää vuokranmaksukykyäkin. Sen sijaan pula kohtuuhintaisista vuokra-asunnoista voi johtaa seuraavan nousukauden aikana odotetun nousun tyrehtymiseen kun ei ole työntekijöille asuntoja.

      1. Nopein ja helpoin tapa saada Helsinkiin kohtuuhintaisia asuntoja on se, että rakennetaan niitä tonteille, joissa tonttikustannus on lähes nolla. Tonttihan rakentamisessa on kallistunut eniten eikä itse rakentaminen.

        Tarkoitan tällä sitä, että kaikille Helsingin niemen asuntotonteille annetaan tuplamäärä rakennusoikeutta. Kun rakennetaan ylöspäin, ei maata haaskaudu. Ehkä jotain ylimääräistä pitää rakentaa autopaikkojen takia, mutta tässä avautuu vielä suurempi syy suosia autottomuutta ja joukkoliikennettä.

        Miksi tämä idea ei toteudu? Ei sen takia, että Safan arkkitehdit huutavat suureen ääneen Helsingin silhuetin kärsivän. Tämä on tekosyy. Suurempi syy on se, että kaikki ne, joilla on jo Helsingissä asunto, myös nämä kovaääniset arkkitehdit, säikähtävät omien asuntojensa arvonalennuksesta, kun markkinoille tulee kerrankin riittävästi tarjontaa. Siksi korkeaa rakentamista vastustetaan kaikin mahdollisin syin. Olisihan se hirveää, jos hieno ihminen on raatanut koko ikänsä pystyäkseen ostamaan Helsingistä asunnon ja sitten naapuriin ja vieläpä yläkertaan tulee henkilö, jonka varat ja asema riittävät vain kohtuuhintaiseen asuntoon.

  7. On se kumma jos ei valtio ja kunnat kykene rakennuttamaan voittoa tavoittelemattomia asunto-osake yhdistyksiä. rakennuttajana tulee olla valtio ja asuntojen vuokra määräytyy yhdistyksen kiinteistöjen maksuista. Eli vuora ja aso pieniksi ja omavaraisiksi.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat