Lukuoikeudet kuntoon ryhmätilauksella!

Tienkäyttäjien tyytyväisyys teiden kuntoon laskenut

Liikenneviraston kesän 2012 tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan tienkäyttäjien tyytyväisyys tiestön kuntoon ja palvelutasoon on heikentynyt. Tyytyväisyyden lasku on tapahtunut suurimmalta osin viimeisen kahden vuoden aikana ja koskee erityisesti päällystettyjä teitä sekä sorateitä.

Liikenneviraston kesän 2012 tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan tienkäyttäjien tyytyväisyys tiestön kuntoon ja palvelutasoon on heikentynyt. Tyytyväisyyden lasku on tapahtunut suurimmalta osin viimeisen kahden vuoden aikana ja koskee erityisesti päällystettyjä teitä sekä sorateitä.

Kuuntele juttu

Alemmalla päällystetyllä tieverkolla tulos on vakava, mutta Liikenneviraston mukaan odotettu, sillä näiden teiden kunnossapitoon on viime vuosina pystytty panostamaan selkeästi vähemmän kuin aikaisemmin.

Viime vuosien panostus sorateiden kelirikon vähentämiseksi ei viraston mukaan näy tuloksissa. Sateiset kelit ovat paikoin heikentäneet sorateitä edellisvuosina ja ovat myös osatekijänä päällysteiden reikiintymisessä.

Merkittävää on, että tyytyväisyys päällysteiden kuntoon on heikentynyt myös pääteillä, vaikka kunnossapidon rahoitusta on ohjattu pääteihin ja niiden kuntotaso on pyritty pitämään ennallaan.

Tienkäyttäjät ovat tyytyväisiä kevyen liikenteen väylien päällysteiden kuntoon, ajamisen turvallisuuteen, pääteiden ajettavuuteen, opasteisiin sekä tiedottamiseen.

Perusväylänpidon rahoitus ei lisäänny lähivuosina

Nopeiden korjausliikkeiden tekeminen tyytyväisyyden parantamiseksi ei Liikenneviraston mukaan ole helppoa. Paikkausta tehostetaan erityisesti alemmalla tieverkolla. Tällä voidaan osittain korvata sellainen teiden kunnon heikkeneminen, joka aiheutuu päällysteen uusimisen viivästymisestä.

Ensi vuonna uudistetaan päällystämisen linjaukset ja määritellään, kuinka palvelutaso voidaan varmistaa ja kohdistaa rajatut toimet tehokkaammin tiestölle. Muutosten vaikutus näkyy kuitenkin hitaasti, koska päällysteiden uusimisväli on vuosia ja vähäliikenteisellä verkolla nykyrahoituksella paikoin jopa vuosikymmeniä.

Liikennevirasto tutkii tienkäyttäjien tyytyväisyyttä tienpitoon 1–2 vuoden välein tehtävillä asiakaskyselyillä. Tämän lisäksi tiestöstä saadaan suuri määrä muuta asiakaspalautetta. Tutkimustuloksia ja palautetta hyödynnetään Liikennevirastossa ja alueellisissa ELY-keskuksissa laajasti erilaisissa tilanteissa. 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Tienkäyttäjien tyytyväisyys teiden kuntoon laskenut”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat