Vantaa vaatii uutta selvitystä Kehäradan kiistellystä sovintosopimuksesta
Vantaan kaupunki vaatii uutta selvitystä Kehäradan itäisen suuaukon rakennusurakan sovintosopimuksesta, jolla Liikennevirasto ja Lemminkäinen Infra Oy sopivat miljoonaluokan kiistan.

Vantaan kaupunki vaatii uutta selvitystä Kehäradan itäisen suuaukon rakennusurakan sovintosopimuksesta, jolla Liikennevirasto ja Lemminkäinen Infra Oy sopivat miljoonaluokan kiistan.
Kaupunginjohtaja Kari Nenonen ja apulaiskaupunginjohtaja Juha-Veikko Nikulainen lähettivät joulukuussa asiasta kirjeen Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohoselle. Siinä vaaditaan, että Liikennevirasto asettaa kustannuksellaan ulkopuolisen maanrakennusalan selvitysmiehen tarkastamaan uudelleen lisä- ja muutostöiden perusteet ja määrät. Jos selvityksessä havaitaan sovintosopimuksella hyväksytyn aiheettomia ja rakennuttajan vastuulle kuulumattomia lisä- ja muutostöitä, tulee kaupunki vaatimaan hyvitystä maksamastaan ylimääräisestä kustannusosuudesta.
Liikenneviraston ja Lemminkäisen välinen sovintosopimus tehtiin viime maaliskuussa, ja julkisuuteen se nousi Rakennuslehden jutun myötä viime syyskuussa.
Sovintosopimus tehtiin salassa Vantaalta, vaikka se maksaa Kehäradan kustannuksista 31,5 prosenttia. Vantaan liikennevirastolle lähettämässä kirjeessä todetaankin, että sovintosopimuksen sisältöä koskenut neuvottelumenettely on ollut vastoin sovittuja periaatteita ja sopimusoikeuden yleisesti tunnustamaa lojaliteettivelvoitetta.
Liikennevirasto teki sovintosopimuksen Lemminkäinen Infran kanssa ilman, että kaupungille tai muille Kehärata-projektin yhteistyöelimille olisi esitetty sopimuksen sisältöä ennen sen solmimista. Kaupungille ei varattu tilaisuutta lausua mielipidettään asian ratkaisutavoista tai antaa menettelyohjeita neuvottelun suhteen siten kuin projektissa sovittu yhteistoiminta edellyttää, kirjeessä todetaan.
Kehärataa koskevien epäselvyyksien noustua julkisuuteen sekä Liikennevirasto että liikenneministeriö teettivät asiasta omat tutkimuksensa. Vantaan lähettämässä kirjeessä todetaan, että selvitykset keskittyivät lähinnä Liikenneviraston sisäisten prosessien ja johtosääntöjen noudattamiseen, dokumentointiin sekä viraston johtamiseen. Selvityksissä ei ole otettu kantaa siihen, olivatko sopimuksella hyväksytyt lisä- ja muutostyöt kokonaisuudessaan aiheellisia sekä kustannuksiltaan hyväksyttäviä ja kohtuullisia.
Liikenneviraston ja Lemminkäisen sovintosopimuksen mukaan Kehärata-projekti maksoi lisä- ja muutostöistä Lemminkäiselle runsaat 1,5 miljoonaa euroa. Sopimuksella luovuttiin mahdollisuudesta esittää urakkaan liittyen vaatimuksia muillakaan perusteilla. Vantaan kaupungille koitunut maksuosuus on 470·000 euroa ilman arvonlisäveroa.
Asiantuntijat ohitettiin
Kehärata koskevassa kiistassa on kysymys siitä, mikä aiheutti pohjaveden valumisen itäisen suuaukon kaivantoon.
Lemminkäinen perusteli vesivuotoa kallion rikkonaisuudella, työmaaorganisaation mukaan kysymys oli urakoitsijan työvirheestä.
Urakkaerimielisyyteen haettiin apua Suomen johtavien asiantuntijoiden, Pekka Holopaisen ja Pekka Kontialan tekemästä selvityksestä. Holopainen on Helsingin geoteknisen osaston päällikkö, Kontiala johti muun muassa Vuosaaren satamahankkeen rakentamista. Selvitysmiehet katsoivat urakoitsijan olevan pääasiassa vastuussa kaivantoon tapahtuneesta vesivuodosta. Lemminkäinen ei kuitenkaan hyväksynyt selvityksen tuloksia.
Nikulainen ihmettelee, miksi asiantuntijaselvitys teetettiin, kun siihen ei sitouduttu etukäteen. Nyt Vantaa haluaa teknisen selvityksen siitä, oliko sovintosopimukseen perusteita.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Vantaa vaatii uutta selvitystä Kehäradan kiistellystä sovintosopimuksesta”