Matti Alahuhta: ”Meillä on paljon parannettavaa”
Hissejä ja liukuportaita toimittava Kone on erikoinen yritys. Kun muut niiaavat, suhdanneheilahtelut eivät tunnu tätä konetta pysäyttävän. Myös vuosi 2013 näyttää valoisalta, sillä tammi-maaliskuun osavuosikatsaus kertoi yrityksen historiassa kaikkien aikojen parhaasta alkuvuoden kehityksestä.

Hissejä ja liukuportaita toimittava Kone on erikoinen yritys. Kun muut niiaavat, suhdanneheilahtelut eivät tunnu tätä konetta pysäyttävän. Myös vuosi 2013 näyttää valoisalta, sillä tammi-maaliskuun osavuosikatsaus kertoi yrityksen historiassa kaikkien aikojen parhaasta alkuvuoden kehityksestä.
Menestyksen myötä tyytyväisyys ja turvallisuuden tunne voivat hiipiä mieleen. Se tietää yrityksessä huonoa, sillä valppauden katoaminen antaa kilpailijoille tilaa mennä ohi. Koneella ei toimitusjohtaja Matti Alahuhdan mukaan ole sellaista vaaraa.
”Me emme puhu menestyksestä tai ajattele sitä, koska tiedämme, että meillä on vielä paljon parannettavaa. Lisäksi meillä on koko ajan uusia mahdollisuuksia työstettävänä.”
Konetta vuodesta 2005 johtanut Alahuhta on hieman hämmentyneen oloinen koko teeman nousemisesta esille haastattelussa. Yli kuuden miljardin euron liikevaihdon viime vuonna tehneessä yrityksessä ei haluta jäädä kellumaan hyvänolontunteeseen. Sen sijaan kehitetään: viime vuonna Koneessa keskityttiin muun muassa asiakaskokemuksen, logistiikan ja tuottavuuden parantamiseen.
Luottamus on hyvä perusta
Yksi yritysten menestyksen tae on hyvä ja toimiva yrityskulttuuri, josta Koneen luotsi tuntuu puhuvan mielellään. Hänestä arvojen pitää olla kaikkien sisäistämiä ja johtamisen periaatteiden tulla selkäpiistä. Alahuhta näkee, että hyvän yrityskulttuurin pohjana on luottamuksen ilmapiiri.
”Silloin ympäristö on sellainen, jossa jokainen tuntee voivansa olla oma itsensä. Yhteistyö on suoraa ja reilua, tietoa jaetaan. Jos yrityskulttuuri toimii, asiakasta kuunnellaan oikeasti, henkilöstö haluaa saada aikaan tuloksia ja oppia jatkuvasti uutta.”
Koneella päätettiin lähteä vuonna 2005 aktiivisesti kehittämään yrityskulttuuria. Kehittämistyö käynnistyi neljän arvon määrittelemisellä: asiakkaan ilahduttaminen, into uudistua, tahto saada aikaan, yhdessä onnistuminen. Erityisesti kaksi keskimmäistä olivat vahvoja Koneen arvoja jo silloin.
Lue lisää 3.5. ilmestyneestä Rakennuslehden Suurimmat-numerosta.
Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa
3 vastausta artikkeliin “Matti Alahuhta: ”Meillä on paljon parannettavaa””
Kai se Kone jotain tekee oikein, ainakin numeroiden perusteella.
Ei ihme, että VTT haluaa puoliväkisinkin lukea Koneen rakennusalan yritykseksi tilastoissaan. Sillä saadaan Suomen rakennusala näyttämään paljon kannattavammalta ja kansainvälisemmältä kuin se oikesti onkaan.
Taloissa on hissejä. Ne ovat kuitenkin kuljetusvälineitä eikä talon rakenteita. Samalla logiikalla auto- ja junaliikenne ja jopa autojen valmistus pitäisi lukea osaksi infrarakentamista.
Mutta mieluummin minä luen hyvin pärjäävän Alahuhdan rakennusalan yritysjohtajaksi kuin valtion karkkipussilla jatkuvasti käyvän Rautaruukin Tammisen.
No varmasti tulevaisuus näyttää Koneelle valoisalta. Tuemmehan me veronmaksajat sitä miljoonilla vuosittain hissien hankinta-avustusten myötä.