Pisararadan Vauhtitien siltakilpailun voitti Pöyryn työryhmä
Pääkaupunkiseudun Pisararata-hankkeeseen liittyvän Vauhtitien alikulkusillan ja sen lähiympäristön suunnittelukilpailu on ratkennut. Tuomaristo päätti yksimielisesti valita voittajaksi Pöyry Finland Oy:n työryhmän kilpailuehdotuksen ”Chicaner”. Voittajaehdotus keräsi eniten ääniä myös yleisöäänestyksessä.

Pääkaupunkiseudun Pisararata-hankkeeseen liittyvän Vauhtitien alikulkusillan ja sen lähiympäristön suunnittelukilpailu on ratkennut. Tuomaristo päätti yksimielisesti valita voittajaksi Pöyry Finland Oy:n työryhmän kilpailuehdotuksen ”Chicaner”. Voittajaehdotus keräsi eniten ääniä myös yleisöäänestyksessä.
”Ehdotus koostuu voimakkaista ideoista: sillan muotoilusta ja ympäristörakenteista sekä aluetta elävöittävistä alueratkaisuista. Nämä kaikki täydentävät hienolla tavalla toisiaan ja lopputuloksena suunnitelmassa esitetty arkkitehtoninen ratkaisu on komea ympäristöön sopiva kaupunkisilta”, tuomaristo kuvasi voittajatyötä pöytäkirjassaan.
Kilpailutehtävään kuului sillan ja lähellä sijaitsevan ratatunnelin suuaukon suunnitteleminen sekä Vauhtitien katualueen, pysäköintialueen, urheilukentän liikenneyhteyksien, ulkoiluteiden ja viherympäristön järjestelyt. Suunnittelukilpailun tavoitteena oli suunnitella kustannustehokas, ympäristöön sopiva ja toimiva kokonaisuus alueelle.
Vauhtitien ylittävä ratasilta toteutetaan pääradan varrelle, näkyvälle paikalle. ”Paikalla on erityinen merkitys porttina saavuttaessa Helsingin niemelle. Matkustajien näkymät junien ikkunoista ovat keskeisessä roolissa muodostettaessa mielikuvia alueesta”, tuomaristo kuvailee.
Neljä ehdotusta
Suunnittelukilpailuun osallistui kaikkiaan neljä kilpailuehdotusta: ”Chicaner”, ”Accelero”, ”Altius” ja ”Wroom”. Osallistuneet työryhmät kilpailutöiden takana ovat Pöyry Finland Oy:n lisäksi WSP Finland Oy, Sito Oy ja Ramboll Finland Oy.
Toiseksi ehdotuksista tuli ”Wroom”, jota kehuttiin ammattimaiseksi ja eloisaksi ratkaisuksi. Tuomaristo näki kaikissa kilpailutöissä selkeitä vahvuuksia ja onnistuneita ratkaisuita. Jokaisessa ehdotuksessa silta oli useampiaukkoinen alapuolisilla välituilla tuettu siltaratkaisu.
Liikennevirastolle sillan ja sen ympäristön suunnittelun toteutus kilpailun avulla on melko harvinaista. Edellinen Liikenneviraston siltakilpailuhanke oli Mäntyharjulla sijaitseva Vihantasalmen puurakenteinen silta, joka otettiin käyttöön vuonna 1999. Sen sijaan suuret kaupungin järjestävät kilpailuja useammin. Tällä hetkellä esimerkiksi Helsingissä on vireillä suunnittelukilpailu Kruunuvuoren siltayhteydestä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Pisararadan Vauhtitien siltakilpailun voitti Pöyryn työryhmä”