Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Liikenneministeri ajaa kunnollista elvytyspakettia

Liikenne- ja viestintäministeriö ei tingi perusväylien kunnossapidosta elokuun budjettiriihessä, sanoo liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.). Kyllösen mukaan tiet ovat jo nyt niin huonossa kunnossa, ettei ”hulluun säästöpolitiikkaan” lähdetä.

Liikenne- ja viestintäministeriö ei tingi perusväylien kunnossapidosta elokuun budjettiriihessä, sanoo liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.). Kyllösen mukaan tiet ovat jo nyt niin huonossa kunnossa, ettei "hulluun säästöpolitiikkaan" lähdetä.

Kuuntele juttu

”Siitä pidetään kynsin hampain kiinni, että perusväylät hoidetaan, ja rahoitustaso pitää pystyä pitämään.”

Kyllönen toivoo, että budjettiriihessä päästäisiin yhteisymmärrykseen elvytyspaketista. Summia hän ei spekuloi, sillä jokainen hallituspuolue on asiasta eri mieltä. Kyllönen kuitenkin viittaa asiantuntijoihin, joiden mukaan alle sadan miljoonan euroon elvytykseen ei kannata lähteä.

Ministeriössä on laadittu pitkä lista alueellisista elvytyskohteista. Kyllösen mielestä nyt pitää satsata olemassa olevaan infrastruktuuriin: tieverkon, rakennusten ja koulujen kunnossapitoon eri puolilla maata.

Ministerin mukaan uudet säästöt budjettiriihessä olisivat vasemmistoliitolle vaikeita.

”Varsinkin kaikkein heikoimmilta säästäminen on meidän puolueellemme kynnyskysymys.”

Tätä artikkelia on kommentoitu 3 kertaa

3 vastausta artikkeliin “Liikenneministeri ajaa kunnollista elvytyspakettia”

  1. Nykyaikana teiden teko työllistää vain muutamia kaivureita ja kuorma-autoja. Mikäs siinä, jos rahaa on. -Mutta oikea elvyttäminen on luoda yrityksille myönteiset olot. Sitähän on tehty aikaisemminkin. Esim. Pohj. Pohjanmaan ja Lapin uudisasukkaille myönnettiin vapaus veroista ja sotapalveluksesta. -Nytkin pitäisi uusille yrityksille antaa verovapaus ja poistaa monenlaiset sos-kustannukset; vaikka 10 vuodeksi. -Suomessa on paljon potentiaalisia yrittäjiä.

    1. Kyllähän nuo vapautukset on käytössä ja sen ansiosta meillä saa pitsaa ja kepappia alehintaan.

  2. Liikenneministeri voisi myös samalla penkoa näitä ely-keskusten toimeenpantuja monivuotisia hoitourakoita.
    Aurausviittojenlaiton,lumenauraukset.tieluiskien niitot yms pienet tien hoitoon liittyvät työt voisi hoitaa paikalliset ktk:t.Heillä on siihen valmis organisaatio ja kalusto olemassa.Lisäksi heillä yleensä on riittävät sora-alueet.Nyt monivuotisiin hoitourakoihin sidotaan yleensä ulkopaikkakuntalaisten työnjohtoa ja muuta henkilöstöä.Tämä on sitä samaa hommaa mitä TVH aikoinaan teki.Urakoitsijoiden lukumäärä on vain siitä kasvanut ja tietysti laatu on huonontunut.Vai voidaanko puhua enään laadusta?On vain paperipinkat kasvanut.

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat