Pöyry sai 4,7 miljoonan edestä sopimuksia Pisararadan suunnittelusta
Pöyry on saanut useita toimeksiantoja Helsingin Pisararadan suunnittelusta. Toimeksiantojen yhteisarvo on noin 4,7 miljoonaa euroa.

Pöyry on saanut useita toimeksiantoja Helsingin Pisararadan suunnittelusta. Toimeksiantojen yhteisarvo on noin 4,7 miljoonaa euroa.
Pöyry suorittaa Pisararadan kallioperätutkimukset johtamassaan konsortiossa radan itäisellä, Hakaniemen puolella. Pöyry vastaa myös kalliorakennus- ja geosuunnittelusta Töölön alueella.
Kesäkuussa Pöyry voitti Pisararataan liittyvän Vauhtitien alikulkusillan ja sen lähiympäristön suunnittelukilpailun. Kilpailutehtävään kuuluivat sillan ja läheisen ratatunnelin suuaukon suunnitteleminen sekä Vauhtitien alueen järjestelyt. Kilpailuvoiton seurauksena Pöyry sai toimeksiannon Vauhtitien alueen kokonaisvaltaisesta suunnittelusta. Toimeksiantoon kuuluvat sillan suunnittelun lisäksi katu-, ympäristö-, geo- sekä vesihuollon ja liikenteen suunnittelu.
Pöyryn vesihuollon verkostosuunnittelijat suunnittelevat Pisararadan vaatimat putki- ja kaapelisiirrot. Pöyryn arkkitehdit puolestaan ovat mukana Hakaniemen aseman ja sen ajotunneleiden suunnittelussa.
Pisararatahanke on monin osin haastava suunnittelukohde, koska kyseessä on rakennettu ympäristö ja infrastruktuuri. Pöyryllä on erinomaiset valmiudet saatujen toimeksiantojen suorittamiseen.
Kaikki suunnittelu Pisararata-hankkeessa tehdään tietomallipohjaisena. Nyt tehtävä suunnittelu toimii pohjana eduskunnan tulevalle päätökselle hankkeen toteutuksesta.
Pöyry vastaa myös Pisararadan rata- ja rakentamissuunnitteluvaiheen riskienhallinnan asiantuntijapalvelusta. Riskienhallinta parantaa hankkeen turvallisuutta ennakoimalla hankkeen suunnitteluun, rakentamiseen, käyttöönottoon ja käyttöön liittyvät vaarat ja uhkat.
Pisararata on Helsingin keskustan alle suunnitteilla oleva lähijunien kaupunkiratalenkki. Se on Liikenneviraston ja Helsingin kaupungin yhteinen hanke. Pisaranmuotoinen rata palvelee pääkaupunkiseudun paikallisliikennettä. Sen on suunniteltu kulkevan Pasilasta tunnelissa Töölön, Helsingin keskustan ja Hakaniemen kautta takaisin Pasilaan. Uusi rataosuus sujuvoittaa koko Suomen junaliikennettä.
Pisararadan rakentamisesta päättää eduskunta. Sen jälkeen alkaa Pisararadan yksityiskohtaisempi, toteutusta valmisteleva suunnittelu. Jos päätös tehdään aikataulussa ensi vuonna, ratatunnelien ja asemien louhinta voi alkaa keskustassa 2015 tai 2016. Pisararadan kustannusarvio on 740 miljoonaa euroa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Pöyry sai 4,7 miljoonan edestä sopimuksia Pisararadan suunnittelusta”