Pisararadan rakentaminen ei käynnisty vielä vuosikausiin
Kehysriihessä päätettiin, että hallitus käynnistää Helsinkiin kaavailtavan Pisara-radan toteuttamisen ja siihen liittyvän rahoitusmallin valmistelun sekä neuvottelut rahoitusosuuksista. Selvityspäätöksestä on kuitenkin vielä vuosien matka itse rakennustöiden käynnistämiseen, vaikka Rakennusteollisuus RT:kin ilmaisi tyytyväisyytensä hankkeesta. Espoon kaupungin teknisen toimenjohtaja Olavi Louko arvioi, että Pisararadan rakentaminen käynnistämiseen menee ainakin viisi vuotta.

Kehysriihessä päätettiin, että hallitus käynnistää Helsinkiin kaavailtavan Pisara-radan toteuttamisen ja siihen liittyvän rahoitusmallin valmistelun sekä neuvottelut rahoitusosuuksista. Selvityspäätöksestä on kuitenkin vielä vuosien matka itse rakennustöiden käynnistämiseen, vaikka Rakennusteollisuus RT:kin ilmaisi tyytyväisyytensä hankkeesta. Espoon kaupungin teknisen toimenjohtaja Olavi Louko arvioi, että Pisararadan rakentaminen käynnistämiseen menee ainakin viisi vuotta.
Loukon mukaan Pisararadan rahoitusosuuksien jakaminen on hankala ja siten aikaa vievä prosessi. Erityisesti maanpäällinen, mutta myös maanalainen kaavoitus vievät hänen mukaansa ainakin kolme vuotta, mutta saattavat valitusten myötä viedä viisikin vuotta.”Rakentaminen ei parhaimmassakaan tapauksessa ala alle viidessä vuodessa”, Louko sanoo.
Espoon Länsimetron jatkeen rakentamishanke olisi aloitusvalmiudessa, mutta kehysriihestä ei kuulunut mitään kommentteja valtion myöntämän rahoituksen ajankohdasta. Siitä huolimatta Espoon kaupunki ei luovu hankkeen rakentamisaikomuksista. ”Valtio on luvannut maksaa metrosta 30 prosenttia, mutta rahoituksen ajankohdasta ei ole päätöstä. Emme missään tapauksessa lähde siitä, että metron jatke olisi kuopattu. Ajamme aktiivisesti asiaa.”, Louko sanoo.
Ajankohta metron rahoituspäätöksen saamiseen oli Loukon mukaan poliittisesti pahin mahdollinen, kun kehysriihessä piti säästää miljardeja. ”Valtion rahoituslupaus on edelleen voimassa. Sen perkaamista jatketaan, milloin valtio suostuu osuutensa maksamaan. Jatkamme kaavoitusta ynnä muuta sen pohjalta, että valtion rahoituspäätös tulee. Onneksi kaavoitusprosessit ovat niin pitkiä, että aikaa on, maan päällä ei pystytä rakentamaan pitkään aikaan.”
Loukon mukaan metron jatke olisi ehditty rakentaa Pisararadan alta pois viidessä vuodessa.
Hallitus päätti kehysriihessä, että liikenteen väylärahoituksesta säästetään sata miljoonaa euroa. Toisaalta liikenneväylähankkeisiin kohdennetaan 20 miljoonaa vuonna 2014 ja 30 miljoonaa euroa vuonna 2015 kertaluonteisiin investointeihin. Ne kohdistetaan ”työllisyyden ja kasvun kannalta kriittisimmän liikenneinfrastruktuurin vahvistamiseen”.
Tätä artikkelia on kommentoitu 2 kertaa
2 vastausta artikkeliin “Pisararadan rakentaminen ei käynnisty vielä vuosikausiin”
Tässä maassa on mennyt infran viranomaistoiminta outoon suuntaan,kaupungin tekninen johtaja määritteleen pk-seudun tulevaisuuden kuvat, liikenneviraston tiemiehet rakennuttavat ja suunnitteluttavat ratoja ja ratamiehiä ei enää juuri ole.Kaiken päälle erilaisia rakennuttajakonsultteja huseeraa pitkin ja poikin. Saa nähdä koska napsahtaa jossakin, että näihin juttuihin saadaan jokin järki takaisin.
…ja täällä palstalla me keskustelijat voimme esittää asiantuntevia mielipiteitämme nimimerkin suojassa.
Minusta päätösten lisääntynyt läpinäkyvyys valmisteluvaiheessa on pelkästään myönteistä kehitystä, isoja investointeja ei neuvotella kabineteissa politikkojen kanssa. Jokaiselle poliitikolle ei tehdä omaa junanrataa ja ohitustietä huomaamatta.