Kokeile kuukausi maksutta

Kohonneen vaurioriskin metrosilta korjataan

Kohonneen vaurioriskin metrosilta peruskorjataan ja sen rakennetta ja kantavuutta vahvistetaan.

Metro Kulosaaren sillalla.

Vuonna 1973 rakennetun Kulosaaren metrosillan rakenteissa on käytetty KA-jännemenetelmää. Kyseisellä menetelmällä tehdyissä silloissa on todettu olevan kohonnut vaurioitumisriski korroosioaltteissa olosuhteissa. Silta korjataan nyt ennaltaehkäisevänä toimena.

Siltaa on tutkittu useilla menetelmillä, ja lisäksi siltaan on lisätty reaaliaikainen monitorointijärjestelmä taipumien seuraamiseksi. Näiden mukaan sillassa ei ole havaittu välitöntä korjausta vaativia vaurioita.

”Haluamme kuitenkin varmistaa jatkossakin turvallisen liikennöinnin sillalla, minkä vuoksi silta tullaan vahvistamaan teräspalkeilla”, HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie kertoo.

Sillan peruskorjauksen on suunniteltu alkavan mahdollisimman pian hankepäätöksen hyväksymisen jälkeen, jotta työt saadaan sovitettua Kalasatamaan rakentuvan kauppakeskuksen rakennustöihin.

Sillan kantavuutta vahvistetaan kannen molemmin puolin asennettavilla teräspalkeilla, jotka tuetaan betonisilla tukirakenteilla. Työ tehdään sillan alla, joten peruskorjauksella ei ole vaikutusta metroliikenteeseen.

Peruskorjauksen kustannusarvio on noin kuusi miljoonaa euroa. HKL:n johtokunta päättää sillan peruskorjauksen hankesuunnitelmasta torstaina 3.3. Tämän jälkeen asia menee vielä kaupunginhallituksen käsittelyyn. Jos rakennustyöt päästään aloittamaan suunnitelmien mukaisesti, valmistuu sillan peruskorjaus kesällä 2017.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kohonneen vaurioriskin metrosilta korjataan”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat