Infra Rakennuslehti Ei kommentteja

Skanska urakoi siltatöiden peruskorjauksia Lapissa

Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi-tieosuuden siltakohteiden urakoitsijaksi on valittu Skanska.

Siltaurakan työt käynnistyvät Ylläsjoen sillan peruskorjaustöillä.

Vt 21 parantaminen Kolari–Kilpisjärvi -urakkaan lukeutuu yhteensä kahdeksan siltaa Kolarin, Muonion ja Enontekiön kuntien alueella.

Nykyisiä siltoja levennetään ja niiden kantavuutta lisätään. Äijäjoen nykyinen silta uusitaan kokonaan ja Palojoensuun sillan kansi uusitaan. Äijäjoen ja Palojoensuun kohdilla parannetaan myös tien geometriaa.

Suurin siltakohde on Peeran palsan kohdalle rakennettava uusi silta.

Ylläsjoen sillan korjaustyöstä aiheutuu liikenteelle häiriötä syksyyn 2017 saakka. Muiden siltojen töiden aiheuttamista liikennehaitoista Liikennevirasto tiedottaa erikseen myöhemmin.

Tiehankkeen siltaurakka valmistuu kokonaisuudessaan syksyn 2018 aikana.

Liikenneviraston Vt 21 Kolari–Kilpisjärvi-hankkeessa kunnostetaan valtatietä Kolarin ja Kilpisjärven välisellä osuudella useammassa kohtaa. Muonion kohdalla tie varustellaan älyliikenteen kokeilutieksi.

Tärkeä yhteys Norjaan

Vt 21 on tärkeä yhteys Norjaan. Nykyinen tie on raskaalle liikenteelle kapea ja näin ollen onnettomuusherkkä. Liikennemäärä Kolari–Muonio-välillä on 500–1 400 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskaan liikenteen osuus on noin neljännes.

Muonio–Kilpisjärvi-välillä liikennemäärä on pienempi, mutta raskaan liikenteen määrä on samaa suuruusluokkaa.

Hankkeen tavoitteena on elinkeinoelämän kuljetusten varmuuden ja liikenneturvallisuuden parantaminen. Vt 21 Kolari–Muonio–Kilpisjärvi-välillä rakennetta parannetaan ja tien kapeaa poikkileikkausta levennetään. Myös siltoja parannetaan koko matkalla.

Muonio–Kilpisjärvi-välillä keskeisiä kohteita ovat ikiroutakohteiden parantaminen (Iitto, Saarikoski, Pousujärvi ja Peera) sekä Muonion ja Palojoensuun välinen osuus. Kolari–Muonio-välillä tien rakennetta parannetaan ja tietä varustetaan erilaisin mittauspistein. Tie anturoidaan mittauslaitteilla, jotka mahdollistavat tien tilan ja mahdollisten muutosten jatkuvan seurannan ja kustannustehokkaan elinkaarenhallinnan. Tie soveltuu jatkossa liikenteen automatisaation ja automaattiajamisen testausalueeksi.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia