Kokeile kuukausi maksutta

Rakennusliike keksi uuden opetussuunnitelman mahdollisuuden – koululaiset seuraavat opinahjonsa energiatehokkuutta

Tyrnävän Rantaroustin koululaiset seuraavat koulunsa energiatehokkuutta ja rakennuksen sisäilmaoloja rakennusliikkeen kehittämän palvelun avulla.

Tyrnävän Rantaroustin koululaiset voivat seurata koulunsa talotekniikkaa oman palvelun avulla. Kuva: NCC

NCC:n kehittämä My School-palvelu auttaa oppilaita perehtymään koulurakennuksesta saatavan tiedon kautta energiansäästöön ja rakennuksen sisäilmaoloihin. Palvelu on kehitetty yhdessä Tyrnävän Rantaroustin koulun kanssa.

MySchool-palvelu kertoo esimerkiksi koulukiinteistön energiankulutuksen, lämpötilan ja ääniolot.

”Koulurakennus tuottaa suuren määrän kiinnostavaa tietoa, joka on yleensä vain asiantuntijoiden käytössä. Nyt tarjoamme koulun käyttäjille mahdollisuuden ”kurkata konepellin alle”. Palvelun avulla kerromme esimerkiksi, mistä energia tulee, mihin sitä koulurakennuksessa tarvitaan, miten rakennus toimii, miten energiaa voitaisiin säästää ja mitä hyötyä säästämisestä on, sanoo NCC:n projektipäällikkö Laura Majoinen.

MySchool kerää koulun taloautomaatiosta ja muista tietolähteistä mittaustietoja, jotka koulu saa käyttöönsä helppolukuisen käyttöliittymän kautta. Palvelu sisältää myös opettajille valmiita opetuksen tukimateriaaleja ja harjoitustehtäviä, jotka noudattavat uutta opetussuunnitelmaa.

Uusi opetussuunnitelma kannustaa opettajia ja oppilaita ilmiöoppimiseen, jossa esimerkiksi opettajat voivat tutustuttaa oman koulunsa oppilaat koulurakennuksen erilaisiin ominaisuuksiin ja sitä kautta he oppivat pohtimaan esimerkiksi jätetäänkö hana valumaan käsipesun yhteydessä vai kannattaako kädet pestä reippaasti. Vaikutusta voidaan seurata koulutunnilla.

NCC:n digitalisoinnista vastaava Ari Törrönen sanoo, että tässä jos missä on kyse ilmiöoppimisesta.

”Esimerkiksi energiankulutuksessa säästetyt kilowattitunnit eivät välttämättä kerro oppilaille kovin paljon. Säästö voidaan konkretisoida kuvaamalla, miten sillä energiamäärällä voidaan lämmittää jumppasali loppuvuoden”, Törrönen kertoo.

Tyrnävällä käytössä olevassa palvelussa on erilaisia opintokokonaisuuksia, joissa on opettajille valmiita aineistoja, kuten ilmiön yleiskuvaus, tehtäviä, tuntiaikataulu sekä luettelo opetukseen tarvittavista materiaaleista ja välineistä. Opintokokonaisuus on myös linkitetty eri oppiaineiden tuntisisältöön.

 

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakennusliike keksi uuden opetussuunnitelman mahdollisuuden – koululaiset seuraavat opinahjonsa energiatehokkuutta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat