Infra Talous Uutiset Marjaana Varmavuori / HS Yksi kommentti

Espoolla meni hermo – vaatii HSL:ltä esitystä länsimetron liityntäliikenteen ongelmien korjaamiseksi

Espoon kaupunginhallitus edellyttää saavansa esityksen ensi maanantaihin mennessä.

Matkustajia Matinkylän metroasemalla Espoossa tammikuussa 2018. Matinkylän asema on ollut yksi länsimetron liityntäliikenteen murheenkryyneistä. Vaihtoajat ovat venyneet muun muassa aseman ruuhkien vuoksi. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Espoon kaupungin ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) viikkoja jatkunut vääntö suorien bussilinjojen palauttamisesta länsimetron rinnalle saattaa päättyä 13. helmikuuta, kun HSL:n hallitus kokoontuu seuraavan kerran.

Maanantaina kokoontunut Espoon kaupunginhallitus päätti antaa toimialajohtajalle ja edustajilleen HSL:n hallituksessa valmistelukehotuksen neuvotella siten, että HSL tunnistaa ja ratkaisee pikaisesti länsimetroon ja sen liityntälinjastoon liittyvät ongelmat.

Käytännössä tämä tarkoittaa kaupunginhallituksen puheenjohtajan Markku Markkulan (kok) mukaan sitä, että HSL:n on ensi maanantaihin mennessä annettava Espoolle selkeä esitys, jonka pohjalta silloin kokoontuva kaupunginhallitus voi päättää tarkemmasta valmistelukehotuksesta.

Näin tiistaina kokoontuvalla HSL:n hallituksella olisi mahdollisuus päättää toimenpiteistä tilanteen korjaamiseksi.

”HSL:n viime viikolla konsernijaoston valmistelukehotukseen antama vastaus kuuden kohdan listoineen oli liian epämääräinen. Tarvitsemme selkeän esityksen, jossa on muun muassa faktatietoa matkustajamääristä, kustannuksista ja matka-ajoista”, Markkula sanoo.

Espoo haluaa laskelmat

Espoo edellyttää, että HSL tekee laskelmat muutamasta nykyisen linjaston sisään tehtävästä lisävuorosta. Kaupunginhallitus haluaa, että HSL tekee kaksi erilaista laskelmaa matka-ajasta ja kustannuksista. Toisessa laskelmassa Matinkylän länsipuolelta tulevat suorat linjat päättyisivät Matinkylään, toisessa ne taas jatkaisivat Kamppiin asti.

”Ne tiedot kun saamme, voimme antaa tarkemman ohjeistuksen valmisteluun”, Markkula sanoo.

Yksi selkeä asia on Markkulan mukaan se, että kaikki metrovuorot on jatkettava ruuhka-aikaan heti, kun se on mahdollista.

Korjausliikkeet on Markkulan mukaan tarkoitus kohdentaa nimenomaan ruuhka-aikoihin eli aamuisin kello 6–9 ja iltapäivällä kello 15–18. Valmistelun yhteydessä on varmistettava myös, että toimenpiteet korjaavat ongelmia erityisesti siellä, missä palvelutaso ja matka-ajat on heikentyneet eniten.

”Nyt HSL:ssä pitää vain kääriä hihat”

Kaupunginhallitus vaatii, että nykyisten liikennöintisopimusten mahdollistamat korjaukset saadaan käyttöön ensi tilassa ja muiden muutosten osalta valmistelua kiirehditään.

”HSL on vedonnut siihen, että bussilinjojen muutokset vaatisivat uutta kilpailuttamista, mutta hankintalaki mahdollistaa automaattisesti 10 prosentin lisähankinnat samalta toimittajalta. Ja toiset 10 prosenttia voi tehdä vielä hankintoja siihen päälle”, Markkula sanoo.

”Tällä liikkumavarallakin on siis mahdollista tehdä osa tarvittavista muutoksista. Nyt HSL:ssä pitää vain kääriä hihat ja olla yhteydessä bussiyhtiöihin, että mitkä niistä pystyvät ottamaan lisää liikennettä hoidettavakseen.”

Espoolaispoliitikot alkoivat vaatia suorien bussilinjojen palauttamista pian sen jälkeen, kun länsimetron liityntäliikenne käynnistyi 3. tammikuuta. Syynä ovat olleet muun muassa merkittävästi pidentyneet matka-ajat.

Otsikkoa muokattu klo 13.29

Keskustelu artikkelista: 1 kommentti

  • Kuntapoliitikkojen naamatomuus on määrätöntä, Halusivat ja saivat Espooseen huonon metron ja nyt räksytetään operaattori HSL:ää. Espoon konsernivelka on 3700 miljoonaa ja metrot maksavat tälle keskikokoiselle kaupungille ainakin 2200 miljoonaa. Tällaisistä asioista ei kuntapolitiikassa ole osaamista puhua.

    Vastaa

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia