Raide-Jokerin on määrä korvata ruuhkainen runkobussi 550 muutaman vuoden kuluttua. Kuva: Sirpa Räihä / HS

Raidehankkeiden budjetteja ei kerrota reilusti julki – myös Raide-Jokeri maksaa liki kaksi kertaa ilmoitettua enemmän

Analyysi Poliitikot tuppaavat unohtamaan, että raideinvestoinneissa veronmaksajat maksavat muutakin kuin vain kulloisenkin urakan rakentamisesta.

Kirjoittaja(t) Marja Salomaa / HS

Mielellään kerrotaan, miten paljon yksityistä rahaa sataa investointeihin uusien raideyhteyksien varrella. Siis miten paljon uutta kaupunkia, uusia asuntoja ja taloudellista toimeliaisuutta iso raideinvestointi virittää.

Tämä näyttäytyy yhtälössä ikään kuin tulopuolella, mikä on totta sekin. Taloudellinen toimeliaisuus näkyy aina lopulta myös kaupungin verotuloissa.

Rehellisyyden nimissä kannattaisi kertoa, että raidehankkeet aiheuttavat menoja enemmän kuin vain urakkasummansa verran.

Raide-Jokerin kustannukset paisuvat

Hyvä esimerkki on Raide-Jokeri, jonka kuluja allianssikumppanit yrittävät parhaillaan pudottaa lähemmäs Helsingin ja Espoon valtuustojen hyväksymää 275 miljoonan euron hankesuunnitelmaa. Pikaraitiotien on määrä korvata ruuhkainen runkobussi 550 muutaman vuoden kuluttua.

Mutta 275 miljoonaakaan ei ole lopullinen summa. Raide-Jokeria varten ostetaan 29 uutta raitiovaunua, joiden hinta on yhteensä noin 80 miljoonaa tai mahdollisesti lisätöineen noin 100 miljoonaa euroa. Laskun maksaa Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL).

Uusia raitiovaunuja varten rakennetaan 65–68 miljoonan euron arvoinen varikko Roihupeltoon. Laskun maksaa HKL.

Koska Raide-Jokerin rakentamiseen on saatu valtionrahaa, kunnat ovat sitoutuneet kaavoittamaan uusia asuntoja sen varrelle. Asuntorakentamisen vuoksi esimerkiksi Maunulassa siirretään kaasuputkea useiden satojen metrien matkalta. Noin 20 miljoonan euron siirtokulut maksanee Helsingin kaupunki.

Kunnallistekniikka maksaa

Ihan oma lukunsa on kehärata, joka on antanut Vantaalle mahdollisuuden rakentaa kokonaan uusia kaupunginosia. Vehkalan asema rakennettiin ensin keskelle peltoa, ja sen viereen on nyt alkanut asettua erilaisia yrityksiä.

Kivistö ja Leinelä ovat kasvaneet kohisten, mutta niiden kunnallistekniikka eli kadut, vesi- ja viemäriputket, viheralueet ynnä muut maksavat miljoonia. Vantaan kaupunki ei ole tehnyt yhteenvetoa kehärataan kytkeytyvien uusien asuinalueitten kustannuksista veronmaksajalle.

Miksi olisikaan? Toisin kuin Espoo, Vantaa voi kehittää kehäradan uusia kaupunginosia lähestulkoon omaan tahtiinsa. Espoossa jo pelkästään Tapiolan keskeneräisyys riepoo.

Tätä artikkelia on kommentoitu 9 kertaa

9 vastausta artikkeliin “Raidehankkeiden budjetteja ei kerrota reilusti julki – myös Raide-Jokeri maksaa liki kaksi kertaa ilmoitettua enemmän”

  1. 275 miljoonalla saa noin 550 kappaletta 2-kerrosbusseja linjalle 550.

      1. Edes ne eivät ole single point of failure-järjestelmä kuten sporat. Joten kyllähän jonkinlainen sähkö- tai kaasubussisysteemi olisi ollut paitsi kustannustehokkaampi, niin myös käyttövarmempi. Mutta koitapa ajaa se kalloon vihreiden äänestäjille…

        1. Ei ymmärrä tuota pakkoa tehdä mahdollisimman kalliisti ratikkalinja joka seisahtuu heti kun yksi ratikka hajoaa tai joutuu onnettomuuteen tai sabotaasiin.

          1. Niinpä. Siinä ei ole mitään järkeä. Mutta eihän ideologiavetoisessa toiminnassa yleensäkään ole.

  2. Suomessa verorahaa käytetään tarpeettomaan kaikkialla ja sen käyttöä ei ole koskaan järkeistetty = Verot maailman korkeimmat.

    Pienituloisia yhä enemmän

  3. Muistuu mieleen kirjoitukset kun Vantaan kaupungin toimia moitittiin kilpaa ja todettiin konkurssikypsäksi kunnaksi? Nyt taas kirjoittelu on kääntynyt toiseen suuntaan, luultavasti samoin käy espoon osalta muutaman vuoden kuluttua kun hankkeet saadaan päätökseen ja jos tulijoita vielä riittää.

    Helsingin hintataso on keskelle viikin peltoakin rakennettuna liian kova maalta- ja maahanmuuttaneille.

  4. Siitä oli jo juttua, että se on liian meluisa, laitetaanko lisätöinä vähän meluaitaa.

  5. Suunnittelukulut ei ainakaan pitäisi olla isoja. Eikö ramboll teetä töitä nykyään niillä halvoilla intian insseillä.

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi