Infra Uutiset Elisa Rimaila / HS Ei kommentteja

Myllypurossa on ollut 30 vuotta metroradan ylittävä silta, joka ei johda mihinkään – mistä on kyse?

Myllypurossa metroraiteiden yli kulkee silta, joka näyttää kävelysillalta mutta ei ole kävelysilta.

Myllypuron mihinkään johtamaton silta näyttää hyvin paljon kävelysillalta. Kuva: Leif Grip / Lukijan kuva

Myllypurossa Arena Center -salibandyhallin lähellä on metroradan ylittävä silta, joka ei johda mihinkään.

Silta lähtee pysäköintialueelta ja päättyy niin sanotusti pöpelikköön, jossa vastassa on lähinnä metsää ja reitin katkaiseva aita. Sillalla on korkeat kaiteet. Metroradan kohdalla metallikaiteet kurottautuvat niin ylös ja kääntyvät sillalta katsottuna sisäänpäin.

Mikä kumma voi olla ei mihinkään vievän sillan tarkoitus, ihmetteli lukija ja otti paikasta valokuvia, joista käy hyvin ilmi paikan omituinen todellisuus.

Siltaa ei ole tarkoitettu kävelysillaksi

Kaupungin liikennesuunnittelija Jussi Jääskä kertoo, ettei siltaa ole tarkoitettu ihmisten ylitettäväksi.

”Sitä ei ole tarkoitettu jalankulkuun. Kyseisen yhteyden ensisijainen tarkoitus on kunnallistekniikan runkoverkoston johtaminen metroradan yli”, Jääskä kertoo.

Kunnallistekniikalla hän tarkoittaa esimerkiksi kaukolämpö-, päävesijohto- ja teleputkia. Siltaratkaisuun on todennäköisesi päädytty aikanaan siksi, ettei isoja putkia tarvitse vääntää mihinkään suuntaan rajusti.

Silta on Jääskän mukaan noin 21 metrin korkeudessa, mikä tarkoittaa, että se on suurin piirtein samassa tasossa kuin metrorataa kyseisellä kohdalla ympäröivä muu maasto.

Miksei putkia ole vedetty radan ali? Jääskän mukaan metrorata kulkee ympäröivään maanmuotoon nähden liian syvällä eli radan alittavat putket olisi pitänyt vääntää mutkalle, mikä on omalla tavallaan ongelmallista.

”Se näkyy ainakin jo vuoden 1988 ilmakuvissa”

Silta kuitenkin näyttää tavalliselta kävelysillalta. Sinne pääsee ja sillä mahtuu kävelemään. Määränpää vain puuttuu. Salibandyhallilta katsottuna vastapuolella on vain tyhjä, metsittynyt tontti. Epäilemättä sillalla kävellään.

”Siitä on salibandyhallin myötä tullut kulkureitti, jollaiseksi sitä ei ole tarkoitettu”, Jääskä sanoo.

Sillan tarkkaa ikää hän ei tiedä. ”Se on niin vanha asia, että se näkyy ainakin jo vuoden 1988 ilmakuvissa. Arvaukseni on, että silta on tehty samaan aikaan Mellunmäen metrohaaran kanssa”, Jääskä sanoo.

Myllypuron metroasema avattiin lokakuussa 1986 ja maailman pohjoisimpana metroasemana tunnettu Mellunmäen metroasema syyskuussa 1989. Mahdollista siis on, että Myllypuron aseman eteläpuolella sijaitseva silta on tehty vuosien 1986 ja 1989 välisenä aikana.

Sillan yläpuolelle kaartuvien rakenteiden tarkoituksena on kuitenkin estää sillalta putoaminen ja se, ettei kukaan pääse heittelemään tavaraa metroraiteille.

Vastaa

Rakennuslehden pääuutisia