Helsinkiin saattaa syntyä uusi raitiotielinja jo muutamien vuosien päästä: Poliitikot tekevät tänään ison päätöksen

Viiden vuoden päästä matkustajat voivat päästä 15 minuutissa Kalasatamasta Pasilaan.

 

Havainnekuva Vallilanlaakson raitiotiestä. Kuva: MASU Planning

On mahdollista, että viiden vuoden kuluttua eli vuonna 2024 raitiovaunut huristavat Pasilan ja Kalasataman väliä.

Jos Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyy keskiviikkona uuden asemakaavan Vallilanlaaksoon, uusi raitiolinja on askelen lähempänä toteutumistaan.

Kitkatta hanke ei etene, koska Kumpulan asukkaat ovat vastustaneet puistoaluetta halkovaa raitiolinjaa sinnikkäästi. Valtuustossa Vallilanlaakson raitiolinjauksella on kuitenkin vankka kannatus.

Linjan yleissuunnitelma hyväksyttiin viime vuonna valtuustossa likimain yksimielisesti. Vain kaksi valtuutettua yritti saada yleissuunnitelman uuteen valmisteluun.

Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) infrayksikön johtaja Artturi Lähdetie sanoo, että raitiolinjan rakentajat ovat varautuneet aikataulussaan mahdollisiin valituksiin. Silti hän uskoo, että liikenne alkaa vuonna 2024.

”Meidän tarkoituksemme on toukokuussa avata kilpailu allianssikumppaneista. Ajatus on, että ensi syksynä olisi selvillä sekä Kruunusiltojen että Kalasataman raitiotien allianssit.”

”Siellä on aika ahtaat paikat”

Rakentamaan voitaisiin päästä kenties jo vuodenvaihteessa. Sitä ennen olisi ratkaistava vielä Sörnäisten tunnelin suuaukon sijoittuminen. Tunnelin kaavoitus on vielä kesken.

”Meidän kannaltamme olisi myös hyvä tietää, miten rakennusliike SRV aikoo sijoittaa torninostureita Kalasataman keskuksessa. Siellä on aika ahtaat paikat tehdä sekä tornitaloja että raitiolinjaa.”

Kalasataman ja Kruunusiltojen raitioteille on tulossa vaihtopysäkki Kalasataman alueen eteläkärkeen Nihtiin. Nihdistä pääsisi Pasilan asemalle 15 minuutissa.

Hakaniemestä Laajasaloon kurkottavien Kruunusiltojen toteutuksessa on eriytetty varsinainen sillanrakennus ja raitiotien rakentaminen. Sillat on määrä tehdä kokonaisurakkana.

Allianssiurakassa tilaaja, suunnittelijat ja urakoitsija viimeistelevät ratasuunnitelmia siten, että rakennustöiden alkaessa osapuolet ovat selvillä hankkeen kustannuksista. Jos urakoitsija kykenee alittamaan tavoitesumman, hän saa siitä etua.

Pyöräilijöille nopea Baana-reitti

Pääkaupunkiseudulla pikaraitiotie Raide-Jokerin urakka on ensimmäinen allianssimallinen hanke.

Noin 80 miljoonan euron raitiolinja kulkee Kalasatamasta kaaren muotoisena reittinä Sompasaaren eteläkärjestä Kalasataman metroaseman ja Vallilanlaakson kautta Mäkelänrinteen uintikeskukselle, jossa se yhtyy Pasilan nykyiseen raitioverkkoon.

Reitti palvelisi sekä Kalasataman että Hermannin asukkaita, alueen työntekijöitä ja Kumpulan yliopistokampusta mutta toimisi myös vaihdollisena yhteytenä Arabianrannasta Pasilaan.

Pysäkki Hämeentien sillan kupeessa ei ole aivan ideaaliratkaisu sujuvien vaihtojen kannalta. Silta on muutoskohteena kuitenkin järeä ja kallis.

Vallilanlaaksossa raitiotie rakennetaan nurmipintaisena. Sen viereen on tulossa pyöräilijöille nopea Baana-reitti.

Liikennesuunnittelijat arvioivat, että uudella raitioyhteydellä olisi jo avautuessaan noin 24 000 matkustajaa arkena. Kruunusiltojen valmistuttua pari vuotta Kalasataman raiteiden jälkeen matkustajamäärien ennakoidaan kasvavan 40 000–50 000:een.

Vallilanlaakson alueella raitiotielle on suunniteltu kaksi ylitysreittiä. Pysäkkejä on suunniteltu Mäkelänkadun risteyksen yhteyteen ja Hämeentien sillan alle.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Helsinkiin saattaa syntyä uusi raitiotielinja jo muutamien vuosien päästä: Poliitikot tekevät tänään ison päätöksen”

Vastaa

Tilaa uutiskirje

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin. Lisätietoja

Kooste rakennusalan tärkeistä uutisista sähköpostiisi kolmesti viikossa. Saat myös kutsuja Rakennuslehden tapahtumiin.

Anna sähköpostiosoitteesi