Kokeile kuukausi maksutta

Kruunusillat-raitiotien varikon rakentaminen jäi jumiin hallinto-oikeuteen

Kaupunginvaltuuston päätökseen ovat vaatineet muutosta Laajasalo-Degerö-seura, Laajasalon pienkiinteistöyhdistys ja yhdeksän yksityishenkilöä.

Kruununsillat-hankkeeseen liittyy myös Suomen pisimmäksi kaavailtu silta. Havainnekuva.

Helsingin Laajasaloon suunniteltua Kruunusillat-raitiotien varikkoa ja sen yhteyteen tehtäviä asuntoja ei päästä rakentamaan, sillä hybridivarikoksi kutsutusta hankkeesta on tehty useita valituksia Helsingin hallinto-oikeuteen.

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi marraskuussa asemakaavan muutoksen, joka tarjosi mahdollisuuden rakentaa Yliskylään Suomen ensimmäinen raitiovaunuvarikon ja asumisen yhdistävä hybridirakennus.

Reposalmentien varteen on tarkoitus rakentaa jättimäinen hybridivarikko, joka yhdistää 25 raitiovaunun varikon, asuntoja ja liiketilaa. Varikkosuunnitelma liittyy Kruunusillat-hankkeeseen ja sen tuloksena toteutuvaan raitiovaunuyhteyteen keskustasta Yliskylään.

Varikon oli määrä valmistua vuonna 2026.

Päätös vuodenvaihteen tienoilla

Hallinto-oikeudesta kerrotaan, että kaupunginvaltuuston päätöksestä ovat valittaneet Laajasalo-Degerö-seura, Laajasalon pienkiinteistöyhdistys ja yhdeksän yksityishenkilöä.

Hallinto-oikeuden tiedottajan Pirkko Väänäsen mukaan nykyinen arvio on, että päätös asiassa annetaan tämän vuoden lopulla tai ensi vuoden alussa.

Osa laajasalolaisista on vastustanut varikon ja asuntojen tuloa alueelle, koska rakentaminen on viemässä palan Laajasalon liikuntapuistosta ja siihen kuuluvasta metsäalueesta.

Kruununsillat aiotaan toteuttaa kahdessa vaiheessa

Kruununsillat-raitiotietä suunnitellaan toteutettavaksi kahdessa vaiheessa. Ensin rakennetaan raitiotie Hakaniemestä Laajasaloon ja sen jälkeen osuus Hakaniemestä keskustaan.

Tällä hetkellä suunnitelmana on rakentaa pikaraitiotielle päätepysäkki ensin Laajasalontielle. Paikka on Laajasalon ostoskeskuksen kohdalla.

Yliskylän kiertävää rataosuutta ei uuden suunnitelman mukaan rakenneta lainkaan, vaan kaupungin on määrä päättää siitä myöhemmin erikseen.

Helsinkiin on parhaillaan suunnitteilla neljä uutta tai uudistettavaa raitiovaunuvarikkoa, jotka korvaisivat nykyiset Töölön ja Vallilan varikot. Uudet varikot sijaitsisivat Yliskylässä, Ruskeasuolla ja Roihupellossa.

Lisäksi Koskelan varikko aiotaan uudistaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Kruunusillat-raitiotien varikon rakentaminen jäi jumiin hallinto-oikeuteen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat