Kokeile kuukausi maksutta

Suomen suurin silta alkaa hahmottua – Kruunuvuoren sillan ensimmäiset vaiheet näkyvät jo merimaisemassa

Kruunusillat mahdollistavat raitiotieyhteyden Helsingin keskustasta Laajasaloon.

Kruunuvuorensillasta tulee 1,2 kilometriä pitkä vinoköysisilta. Valmistuttuaan se on Suomen pisin silta. Näkymä Kruunuvuorensillan työmaalta kohti Laajasaloa. Kuva: Juhani Niiranen / HS

Runsaan kilometrin mittainen Kruunuvuorensilta Korkeasaaresta Laajasalon rantaan on alkanut hahmottua merialueelle.

Työmaasillan viereen on kevään aikana rakennettu varsinaisen sillan kasuuneja eli tukilaatikoita, joiden sisään sillan varsinaiset tukirakenteet aikanaan nousevat. Tukilaatikoiden hahmot näkyvät jo rannoilta käsin.

Projektinjohtaja Jari Humalajoki arvioi, että sillan näyttävintä rakennetta eli 135 metrin korkeuteen nousevaa pylonia päästään rakentamaan loppuvuoden aikana. Pyloni tarkoittaa vinoköysisillan pilarirakennetta, johon sillankannen kannatinköydet tukeutuvat.

Runsasluminen talvi oli rakentajille hankala, ja kesällä töitä rajoittavat lintujen pesintään liittyvät rajoitukset. Humalajoen mukaan urakka on kuitenkin aikataulussaan. Siltojen parissa paiskii nyt noin sata työntekijää. Työmaan vahvuus kasvaa syksyllä 150 työntekijään.

Toiveissa on, että seuraava talvi olisi leudompi kuin edellinen. Silloin rakennustyöt etenisivät vauhdilla.

”Leuto talvi on kuin olisi sata jänistä kainalossa. Täytyy ihailla työntekijöitä, jotka viime talvena paiskivat töitä tosi raa’oissa olosuhteissa”, Humalajoki miettii.

Teräsrakenteet tulevat Ylivieskasta

Rakennusyhtiö YIT:n ja infrarakentamiseen keskittyvän Kreaten yhteenliittymä rakentaa Kruunuvuorensillan lisäksi myös Finkensiltaa Kalasatamasta Korkeasaareen.

Vajaa 300-metrisen Finkensillan rakentaminen on edennyt jo niin sutjakasti, että sen betonikannen valu alkanee marraskuussa.

Siltojen valtavia teräsrakenteita on tehty Ylivieskassa. Ensimmäisiä teräslohkoja on alettu koota Kruunuvuorenrannassa.

Teräspaaluja tarvitaan 1,2 kilometriä ja terästä 5,8 miljoonaa kiloa.

Tilaukset terästuotteista on tehty hyvissä ajoin, joten tuotteiden toimitus on turvattu tämän vuoden osalta. Ukrainan sota nostaa väistämättä rakennustarvikkeiden hintoja myös Kruunusiltojen urakassa.

Kruunusillat-urakan kustannusarvio on 155 miljoonaa euroa. Tämän päälle tulevat Laajasalon raitiotien rakentamisen ja Merihaansillan kustannukset, jotka nostavat kokonaisurakan hinnan 326 miljoonaan euroon. Raitiotietä ja Merihaansiltaa rakentaa erillinen allianssi.

Kun Kruunuvuorensilta, Finkensilta ja Merihaansilta valmistuvat vuonna 2027, ne palvelevat Laajasalon raitioliikennettä, kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Suomen suurin silta alkaa hahmottua – Kruunuvuoren sillan ensimmäiset vaiheet näkyvät jo merimaisemassa”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat