Kokeile kuukausi maksutta

Laatu kuntoon ja nimi lehteen

Tietoa kirjoittajasta Tapio Kivistö
Päätoimittaja, tapio.kivisto@sanoma.com
Kaikki kirjoittajan kirjoitukset

Uuden asunnon ostaneiden tyytyväisyyttä on jälleen tutkittu Rakennusteollisuus RT:n tilaamassa Epsi Rating -tutkimuksessa. Viime vuoden asuntoluovutuksia peilaava selvitys antoi asiakastyytyväisyysindeksiksi lukeman 74,6, kun se edellisessä tutkimuksessa oli 76,4.

Asiakastyytyväisyys on siis hieman laskenut, mutta on edelleen hyvällä tasolla: Epsin luokittelussa erittäin tyytyväisten asiakkaiden raja ylittyy lukemalla 75. Riippumaton tutkimusorganisaatio Epsi Rating tutkii myös monia muita toimialoja, ja niiden joukossa rakennusyhtiöiden saamat arviot ovat olleet hyvällä tasolla.

Selvitys antaa arvokasta tietoa kuluttajien näkemyksistä. Ne näyttäytyvät uusien asuntojen osalta varsin erilaisilta kuin miten rakennusalaa julkisuudessa usein käsitellään. Siksi tulokset antavat rakentajille myös tärkeää palautetta, miten asiakkaat pidetään tyytyväisinä.

”Jos saa luovutettua asunnot asiakkaille virheettöminä, ajoissa ja riittävän räätälöityinä sekä pystyy ratkaisemaan asiakkaiden ongelmat sujuvasti ja nopeasti, niin asiakkaat ovat tyytyväisiä”, Epsi Rating Suomen maajohtaja Heidi Laitinen tiivisti tutkimuksessa.

Kovin monimutkaisia onnistumisen edellytykset eivät siis ole. Ne edellyttävät kurinalaista toimintatapaa koko rakentamisen ketjussa ja hyvää yrityskulttuuria. Perusasioiden on oltava kunnossa, sillä kuluttajat arvioivat yrityksiä koko ajan tiukemmin ja haluavat tietää esimerkiksi yritysten vastuullisuudesta aiempaa enemmän. Tähän yritysten pitää myös olla yhä valmiimpia sekä itse toiminnassa että viestinnässä.

Epsi-kyselyn ykkössijalle nousi takaisin Peab, ja viime vuoden voittaja, YIT, sijoittui nyt kolmanneksi. Kakkoseksi nousi ensimmäistä kertaa rankingiin osallistunut Hartela.

Erityinen hatunnosto kahdeksalle rakennusliikkeelle – kärkikolmikon lisäksi SRV, Lujatalo, Skanska, Bonava ja JM Suomi –, jotka ovat mukana tutkimusraportissa omilla nimillään. Kyselyyn osallistuu myös muita rakennusliikkeitä, mutta ne eivät halua nimeään julkisuuteen. Ehkä julkisuus kannustaisi näitäkin yrityksiä tekemään lisää laatutoimenpiteitä, sillä nyt Epsi-lukemien keskiarvo oli 65,4, eli ne jäivät reippaasti nimensä julkistaneista. Laadukas julkinen arviointi voisi lopulta olla parempi kuin esimerkiksi jättäytyminen vain some-kommenttien armoille.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Laatu kuntoon ja nimi lehteen”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat

Tapio Kivistöhttps://www.rakennuslehti.fi/kirjoittajat/tapio-kivisto/