Syksy on edennyt suuressa osassa Suomea sellaisessa säässä, että voi ennustaa teiden ja katujen kunnon heikkenevän entisestään. Korjausvelka kasvaa, ja samaa tahtia kasvavat vaatimukset paremmista väylistä ja uusista liikenneinvestoinneista.
Väyläkeskustelu ja vaatimukset paremmasta vaikuttavat olevan ikuisia, mutta juuri tällä hetkellä liikenneyhteyksiin kohdistuu erityisen paljon paineita. Syitä on useita.
Positiivista on, että Suomeen on suunnitteilla poikkeuksellisen paljon teollisia investointeja, joista monet liittyvät vihreään siirtymään. Ne sijoittavat tyypillisesti maakuntiin, joiden väylien kunto ja välityskyky ovat pian aiempaa kovemmilla.
Samaan aikaan geopolitiikka ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ovat osoittaneet, että väylillä on erittäin suuri merkitys Suomen kaltaiselle maalle, jonka alue on iso ja joka on käytännössä saari, josta hoidetaan ulkomaankaupan liikennettä lähinnä merikuljetuksilla. Kun aiemmin katse on ollut maansisäisesti ennen kaikkea etelä–pohjoinen-akselilla, nyt on huolehdittava yhä enemmän myös itä–länsi-yhteyksien parantamisesta. Jos merikuljetukset eivät onnistu kriisitilanteissa, länsirajalle pitää päästä tehokkaasti teitä ja raiteita pitkin.
Oman lisänsä tuo maailmanpolitiikan tilanteeseen liittyvä tuore Nato-jäsenyys, joka tuo esimerkiksi uusia monikansallisia sotaharjoituksia Suomeen. Ylipäätään esimerkiksi Pohjois-Suomen kiinnostavuus sotilaallisesti nousee entisestään. Sotilaallinen varautuminen vaatii aiempaa parempia logistisia mahdollisuuksia.
Petteri Orpon hallitus on ohjelmassaan nostanut infrainvestoinnit yhdeksi painopisteeksi. Päättäjille tilanne on kuitenkin kimurantti: tarve on suuri ja kaikki tietävät, että yksittäiset purskeet rahoituksessa ovat hyvää ensiapua, mutta itse kroonistuvaa infravaivaa ne eivät vielä poista.
Olennaista olisikin saada riittävän pitkä näkyvyys ja suunnitelma liikenneyhteyksien kohentamiseen sekä korjausvelan että uusien hankkeiden osalta. Mitä nopeammin sitä parempi. Samalla tuettaisiin rakentamista alavireisessä suhdanteessa.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Uudet vaatimukset tulivat infraan”