Länsimetron asemapaikkojen periaateratkaisut selvitetty
Länsimetron hankesuunnitelma on edennyt vaiheeseen, jossa vaihtoehtoiset asemien periaateratkaisut on tutkittu ja varmistettu niiden toteutuskelpoisuus. Yksityiskohtaisemmat ratkaisut tarkentuvat hankesuunnitelman valmistuessa kuluvan vuoden lopulla.

Keilaniemen asema sijoitetaan Karhusaarentien ja Keilaniementien väliin niin, että Karhusaarentien kattaminen sekä täydennysrakentaminen on tulevaisuudessa mahdollista. Asemaan tulee kaksi sisäänkäyntiä, joista pääsisäänkäynti on Keilasatamantien tasalla. Toinen sisäänkäynti on aseman pohjoispuolella ja Keilaniementien itäpuolella.
Otaniemen asema sijoitetaan läntisen vaihtoehdon mukaisesti Korkeakoulunaukion tuntumaan. Pääsisäänkäynti sijoittuu TKK:n päärakennuksen tasalle ja toinen sisäänkäynti tulee Maarin alueen suuntaan. Jatkosuunnittelussa määritetään tarkemmin sisäänkäynnin yksityiskohtaisemmat ratkaisut.
Tapiolan asema sijoitetaan Merituulentien alapuolelle kallioresurssien ja olemassa olevan rakennuskannan suhteen toiminnallisesti parhaaseen paikkaan. Suunnittelussa huomioidaan kalliopysäköintihankkeen toteutettavuus. Suunnitelmat laaditaan kahdelle sisäänkäynnille. Sisäänkäynnit integroidaan mahdollisuuksien mukaan olemassa olevaan rakennuskantaan.
Niittymaan / Urheilupuiston asema sijoitetaan urheilupuiston eteläpuolelle kallioresurssien kannalta sopivimpaan paikkaan Jousenpuiston pohjoisosaan. Asemalle suunnitellaan kaksi sisäänkäyntiä.
Niittykummun asemavaraus sijoitetaan Merituulentien eteläpuolelle niin, että käyttäjille voidaan järjestää toimiva alikulkuyhteys Merituulentien pohjoispuolelle. Pääsisäänkäynti sijoittuu Merituulentien eteläpuolella ja Haukilahdenkadun länsipuolella olevaan kortteliin. Asemalla varaudutaan kahteen sisäänkäyntiin.
Matinkylän asema sijoitetaan Ison Omenan eteläpuolella olevalle tontille, joka on nykyisissä kaavoissa varattu metron liityntäterminaalille. Asemalla varaudutaan kahteen sisäänkäyntiin.
Suunnitteluperiaatteina asemavaihtoehtojen valinnassa ovat teknisen toteutettavuuden lisäksi olleet asemaseutujen maankäyttöratkaisujen arviointi ja ratkaisujen sovittaminen nykytilaan niin, että tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet säilyvät. Tavoitteena on ollut myös asemien ja ratalinjauksen saaminen mahdollisimman lähelle maanpintaa pitkien liukuportaiden välttämiseksi.
Espoon kaupunginhallitus käsittelee Espoon metroasemien sijoitusperiaatteita hankesuunnittelun jatkamista varten tiistaina kesäkuun 12. päivä. Metron rakentamisen käynnistäminen on mahdollista vuonna 2009.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Länsimetron asemapaikkojen periaateratkaisut selvitetty”