Kerava-Riihimäki – rataosuuden lisäraiteiden YVA alkaa
Ratahallintokeskus aloittaa alustavan yleissuunnitelman laatimisen Pasila-Riihimäki-rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn nostamisesta. Suunnitteluun liittyy ympäristövaikutusten arviointi. Työhön kuuluu suunnitelmien laatiminen radan muuttamisesta neliraiteiseksi välillä Kerava-Riihimäki. Ratahallintokeskuksen mukaan rataosa on niin kuormitettu, että merkittävä liikenteen lisääminen ei ole mahdollista ilman rataosan välityskyvyn lisäämistä.

Ratahallintokeskus aloittaa alustavan yleissuunnitelman laatimisen Pasila-Riihimäki-rataosuuden liikenteellisen välityskyvyn nostamisesta. Suunnitteluun liittyy ympäristövaikutusten arviointi. Työhön kuuluu suunnitelmien laatiminen radan muuttamisesta neliraiteiseksi välillä Kerava-Riihimäki. Ratahallintokeskuksen mukaan rataosa on niin kuormitettu, että merkittävä liikenteen lisääminen ei ole mahdollista ilman rataosan välityskyvyn lisäämistä.
Suunnittelutyössä tutkitaan, mikä on liikenteen ja radanpidon kannalta edullisin ensimmäisessä vaiheessa toteutettava neliraiteinen rataosuus. Lisäksi suunnitellaan tarvittavat muutokset Pasilan ja Tikkurilan raiteistoille. Välityskykyä voidaan lisätä rakentamalla lisäraiteita ja muuttamalla liikennepaikkojen raiteistoja suuremman liikennemäärän vaatimuksia vastaavaksi.
Henkilöliikenteen suurin nopeus on 160 kilometriä tunnissä välillä Pasila-Tikkurila ja 200 kilometriä tunnissa välillä Tikkurila-Riihimäki. Tavaraliikenteen suurin akselipaino on 25 tonnia. Rataosaa käyttävät Helsingistä Riihimäen ja Lahden suuntiin liikennöivä lähiliikenne, Tampereen suuntaan ja Lahden oikoradalle suuntautuva kaukoliikenne sekä Pasilan ja Sköldvikin tavaraliikenne.
Alustava yleissuunnittelu ja ympäristövaikutusten arviointi valmistuvat kokonaisuudessaan vuoden 2010 keväällä. Suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin aikana tullaan järjestämään yleisötilaisuuksia, joissa hanketta esitellään ja joissa on mahdollisuus antaa kommentteja hankkeesta. Suunniteltavien muutosten toteuttaminen alkaa radanpidon rahoituksesta riippuen aikaisintaan vuonna 2013.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Kerava-Riihimäki – rataosuuden lisäraiteiden YVA alkaa”