Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Infra-ala kummeksuu väitteitä alan ylikuumenemisesta

Maa- ja vesirakennusalan sekä asfalttialan yrityksiä edustava Infra ry kritisoi valtiovarainministeriön vuoden 2010 talousarvioesitystä. Infra ry:n mukaan julkisuudessa olleet puheet alan ylikuumenemisesta eivät pidä alkuunkaan paikkaansa. Infra-alan yritysten kapasiteetin käyttöaste on pudonnut vuotta aikaisemmasta 85 prosentista 74 prosenttiin ja kalusto on vajaakäytössä.

Maa- ja vesirakennusalan sekä asfalttialan yrityksiä edustava Infra ry kritisoi valtiovarainministeriön vuoden 2010 talousarvioesitystä. Infra ry:n mukaan julkisuudessa olleet puheet alan ylikuumenemisesta eivät pidä alkuunkaan paikkaansa. Infra-alan yritysten kapasiteetin käyttöaste on pudonnut vuotta aikaisemmasta 85 prosentista 74 prosenttiin ja kalusto on vajaakäytössä.

Kuuntele juttu

”Juuri tällä hetkellä infra-alan yrittäjillä riittäisi kapasiteettia nykyistä selvästi suurempaan työmäärään. Kalustoa ja henkilökuntaa olisi, mutta Suomi ei satsaa infrastruktuurin kehittämiseen lähellekään samassa mitassa kuin muut Pohjoismaat”, Infra ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö sanoo.

Infra ry:n suhdannekyselyn mukaan loppuvuosi 2009 näyttää todella huolestuttavalta, sillä teollisuuden investoinnit ovat jäissä, talonrakentamisen aloitukset ovat todella pienellä tasolla ja kuntien verotulot supistuvat voimakkaasti.

”Valtion aikaistamat väylähankkeet osuvat kohdalleen, mutta tässä tilanteessa lisäsatsauksilla perusväylänpitoon ja rahoituksen jälkeenjääneisyyden korjaamiseen Ruotsin ja Norjan esimerkin mukaisesti olisi vankat perusteet”, Syrjö mainitsee.

”Infrarakentamisen hintataso on pudonnut, joten nyt olisi lisäelvytyksen paikka. Elvytys tulisi kohdistaa perusväylänpitoon, joka on jo silmin nähdenkin huonossa kunnossa. Halkeilleen ja kuoppaisen asfaltin lisäksi Suomessa on peräti 1 000 huonokuntoista siltaa, jotka odottavat korjaamista”, Syrjö toteaa.

Bitumin roimasta hinnanlaskusta huolimatta tänä vuonna maanteiden päällysteitä uusitaan arvioiden mukaan vain noin 3 100 kilometriä, kun Tiehallinnon mukaan tarve olisi 4 000 kilometriä. ”Bitumin hinta on pudonnut 27 prosenttia vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna, joten nyt olisi hyvä mahdollisuus päällystää teitä edullisesti”, toteaa asfalttitoimialasta vastaava johtaja Heikki Jämsä Infra ry:stä.

Tiehallinnon laskelmien mukaan kaikkien ylläpitotuotteen urakoiden sopimushinnat ovat jääneet tänä vuonna keskimäärin kahdeksan prosenttia kustannusarvioita alemmaksi. Infra ry:n käsitystä alan käyttämättömistä resursseista ja hintakilpailusta vahvistavat Tiehallinnon havainnot, joiden mukaan urakkakilpailuihin on osallistunut aiempaa enemmän infra-alan yrityksiä.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Infra-ala kummeksuu väitteitä alan ylikuumenemisesta”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat