Uudenmaan tiepiiri kritisoi tienpidon määrärahojen vähyyttä
Uudenmaan tiepiirin tiejohtaja Rita Piirainen on huolestunut valtion vuoden 2010 talousarvion perustienpidon rahoituksesta. Se ei tiejohtajan mukaan riitä tiestön kunnon turvaamiseen, eikä sen kehittämiseen. Ehdotetusta määrärahasta lähes kaikki kuluu tiestön hoitoon ja ylläpitoon. Uusia alueellisia investointihankkeita ei voida aloittaa, lukuun ottamatta valtatien 3 Hattelmalanharjun pohjaveden suojausta Hämeenlinnassa.

Uudenmaan tiepiirin tiejohtaja Rita Piirainen on huolestunut valtion vuoden 2010 talousarvion perustienpidon rahoituksesta. Se ei tiejohtajan mukaan riitä tiestön kunnon turvaamiseen, eikä sen kehittämiseen. Ehdotetusta määrärahasta lähes kaikki kuluu tiestön hoitoon ja ylläpitoon. Uusia alueellisia investointihankkeita ei voida aloittaa, lukuun ottamatta valtatien 3 Hattelmalanharjun pohjaveden suojausta Hämeenlinnassa.
”Nyt osoitetulla rahoituksella voimme turvata tiestön päivittäisen liikennöitävyyden. Vähäliikenteisten teiden kuntoa emme kuitenkaan voi parantaa tarpeeksi, eikä tarvittavia teiden kuntoa ylläpitäviä korjaustöitä voida toteuttaa suunnitellusti”, Piirainen kertoo.
Uudenmaan tiepiiri on alkuvuodesta esittänyt elvytyspaketeissa rahoitettavaksi melusuojausta, liikenneturvallisuutta lisääviä ja kevyen liikenteen väyliä parantavia hankkeita. Lisäksi rahoitusta on haettu joukkoliikenteen parantamiseen sekä pääteiden liikenneturvallisuutta lisäävien keskikaiteiden rakentamiseen. Alkuvuodesta myönnetyllä elvyttävällä lisärahoituksella tehdään Uudenmaan tiepiirin alueella pieniä investointihankkeita ja sillankorjausurakoita. Hankkeiden kustannukset ovat pysyneet kustannusarvioiden mukaisina.
Kolme suurta hanketta käynnistyy
Kehä III:n ensimmäinen vaihe Vantaankoski-Pakkala on aloitettu elokuussa Vantaan kaupungin aikaistamisrahoituksen avulla. Myös kantatien 51 rakentaminen moottoritieksi Kirkkonummi-Kivenlahti sai aloitusluvan jo tammikuun elvytysbudjetissa. Hanketta kilpailutetaan parhaillaan ja se käynnistyy ensi vuoden puolella. Kilpilahden tieyhteyden rakentaminen aloitetaan loppuvuodesta. Muut hankkeet jatkuvat suunnitellusti. Hakamäentie valmistuu syksyllä ja Kehä I Leppävaarassa -hanke jatkuu vuoteen 2012 asti.
Näiden kolmen hankkeen lisäksi tiepiirin alueella käynnistyy E 18 Koskenkylä-Kotka -hankkeen toteuttaminen elinkaarimallilla. Hankkeen vetovastuu on Kaakkois-Suomen tiepiirillä.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Uudenmaan tiepiiri kritisoi tienpidon määrärahojen vähyyttä”