Tutustu nyt Rakennuslehteen 3 kk veloituksetta!

Rakennusliitto haluaa väylien ylläpitoon 10 vuoden rahoitusohjelman

Rakennusliitto kritisoi maan väyläpolitiikkaa ja haluaa maanteiden ja muiden väylien perusylläpitoon 10 vuoden rahoitusohjelman, joka olisi vuosittain noin 1 100 miljoonaa euroa.

Rakennusliitto kritisoi maan väyläpolitiikkaa ja haluaa maanteiden ja muiden väylien perusylläpitoon 10 vuoden rahoitusohjelman, joka olisi vuosittain noin 1 100 miljoonaa euroa.

Kuuntele juttu

image

Rakennusliiton hallitus muistuttaa, että keväällä 2008 eduskunnalle esitellyssä valtioneuvoston liikennepoliittisessa selonteossa määritellään liikennepolitiikan linjat ja liikenneverkon kehittämis- ja rahoitusohjelma vuoteen 2020 asti. Selonteon päämäärä on liikennepolitiikan pitkäjänteisyyden lisääminen. Selonteossa on samalla päätetty nelivuotisen vaalikauden liikenneinvestoinneista ja niiden rahoittamisesta. Myös myöhemmät, suunnitteilla olevat hankkeet on listattu. Tarkoitus on huomioida myös maarakennusalan työllisyystilanne, johon tien- ja radanpidolla voidaan vaikuttaa.

”Väyläpolitiikan pitkäjänteisyys on romuttumassa nuukuuteen. Tienpidon menot ovat nimittäin reaalisesti vähentyneet neljänneksen viime vuosikymmenen keskimääräiseltä tasolta. Osittain menoja on leikannut kunnossapidon kilpailuttaminen, mutta suurin syy on viime vuosien alhaiset määrärahat. Suomen teillä onkin yhä enemmän vaurioituneita päällysteitä, huonokuntoisia siltoja, vaarallisia liittymiä sekä rapautuvia kevyen liikenteen väyliä”, arvioi Rakennusliitto.

Rakennusliiton mukaan rautatieverkko on keskimäärin paremmassa tilassa kuin 1990-luvun puolivälissä. Perusparannuksia on toteutettu. Kuitenkin noin viidennes Suomen rataverkosta tarvitsee uudet ratapölkyt ja uudet kiskot. Ratojen tukikerrokset ovat monin paikoin ikääntyneet huonoon kuntoon. Myös ratapihojen uusimistarpeet ovat kasautuneet, koska ratapihoja on ylläpidetty pääasiassa niin sanotulla tehostetulla kunnossapidolla. Tämä ja pienissä osissa tehtävä korjaus tulevat Valtiontalouden tarkastusviraston raportin mukaan kalliimmaksi kuin kerralla tehtävä peruskorjaus.

Perusväylänpidon määrärahat ensi vuodelle ovat vajaa 890 miljoonaa euroa. Vuoden 2009 tasosta on nipistetty kaksi prosenttia. Määräraha on Rakennusliiton mukaan jälleen alimitoitettu, mistä seuraa väyläverkoston edelleen rapistuminen ja liikenneturvallisuuden heikkeneminen. Rakennusalan suhdannetilannetta ei päästä hyödyntämään kunnolla. Määrärahaan tarvitaan ainakin 200 miljoonaa euroa lisää.

”Väyläverkoston korjausvelan poistaminen edellyttää liikennepoliittisen selonteon tueksi kymmenen vuoden perusväylänpidon rahoitusohjelman, joka takaa perusväylänpitoon indekseihin sidottavan 1 100 miljoonan euron määrärahan vuosittain. Puolueiden on lausuttava kantansa asiaan. Ennen seuraavia eduskuntavaaleja kansalaisilla on oikeus tietää puolueiden kannat kansallisen omaisuuden kunnossapitoon. Hyvä väylästö on välttämätön talouden ja työllisyyden kehitykselle”, Rakennusliitto toteaa.

Tätä artikkelia ei ole kommentoitu

0 vastausta artikkeliin “Rakennusliitto haluaa väylien ylläpitoon 10 vuoden rahoitusohjelman”

Vastaa

Viimeisimmät näkökulmat