Destian liikevaihto supistui, tulos parani huhti-kesäkuussa 2010
Destian liikevaihto supistui kuluvan vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavasta ajasta. Toimitusjohtaja Hannu Leinosen mukaan taantuma on laskenut infrarakentamisen kysyntää kuluvana vuonna ennakoitua enemmän. Yhtiön tulos jäi vertailujakson tapaan tappiolliseksi, mutta kannattavuus kuitenkin parani. Edellisvuotta parempaan kannattavuuteen vaikutti viime syksyllä alkanut kannattavuuden parantamiseen tähtäävä kehitysohjelma, joka on edennyt suunnitellusti.

Destian liikevaihto supistui kuluvan vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavasta ajasta. Toimitusjohtaja Hannu Leinosen mukaan taantuma on laskenut infrarakentamisen kysyntää kuluvana vuonna ennakoitua enemmän. Yhtiön tulos jäi vertailujakson tapaan tappiolliseksi, mutta kannattavuus kuitenkin parani. Edellisvuotta parempaan kannattavuuteen vaikutti viime syksyllä alkanut kannattavuuden parantamiseen tähtäävä kehitysohjelma, joka on edennyt suunnitellusti.
”Olemassa oleva vahva tilauskantamme ja suunnitellusti etenevät kannattavuuden parantamiseen tähtäävät toimenpiteet vaikuttavat vuoden 2010 näkymiin myönteisesti, vaikka loppuvuoden kysynnän arviointi on edelleen haasteellista. Arvioimme markkinatilanteesta johtuen Destia-konsernin vuoden 2010 liikevaihdon jäävän edellisvuotta alemmaksi. Siitä huolimatta konsernin liiketuloksen arvioimme olevan voitollinen vuonna 2010”, Leinonen sanoo.
Destia-konserni 4-6 2010/4-6 2009
- Liikevaihto milj. euroa 122,3/147,9
- Liikevoitto % -1,0/-1,3
- Tulos ennen veroja milj. euroa -1,8/-2,2
1-6 2010/1-6 2009
- Liikevaihto milj. euroa 211,7/244,8
- Liikevoitto % -2,0/-3,6
- Tulos ennen veroja milj. euroa -5,5/-9,7
- Omavaraisuusaste % 22,7/27,6
- Tase milj. euroa 265,5/299,5
- Tilauskanta milj. euroa 908,0/921,5
- Henkilöstö (keskimäärin) 2 126/2 884
Infrarakentaminen-liiketoiminnan liikevaihto oli kuluvan vuoden toisella neljänneksellä 70,7 miljoonaa euroa, mikä oli 13,1 prosenttia vähemmän kuin vertailujaksolla. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon liikevaihto 108,8 miljoonaa euroa eli 11,8 prosenttia edellisvuotta alhaisempi. Liikevaihdon alenema johtui perusinfrarakentamisen kysynnän vähenemisestä.
Infrarakentamisen tilauskanta katsauskauden lopussa oli 369,9 miljoonaa euroa eli edellisvuoden tasolla, mutta urakat jakaantuivat edellisvuotta pidemmälle ajanjaksolle.
Infrahoito-liiketoiminnan liikevaihto oli kuluvan vuoden toisella neljänneksellä 35,8 miljoonaa euroa, kun vertailukelpoinen liikevaihto edellisvuoden toisella neljänneksellä oli 43 miljoonaa euroa. Vuoden 2010 ensimmäisen puoliskon liikevaihto oli 77,0 miljoonaa euroa oltuaan vertailujaksolla 80,3 miljoonaa euroa.
Infrahoidon tilauskanta oli kesäkuun 2010 lopussa 441,1 miljoonaa euroa.
Tätä artikkelia on kommentoitu 8 kertaa
8 vastausta artikkeliin “Destian liikevaihto supistui, tulos parani huhti-kesäkuussa 2010”
Satojen ihmisten irtisanomiset ja talven pitkät lomautukset takanapäin..koskahan ne näkyy tuloksessa?? Vai olisko sittenkin niin ettei sillä pelkällä kepillä tehdä tulosta??
Joo, yllättävän kehnoa on tuloskehitys. Siellä näytti vielä olevan ensimmäisen vuosipuoliskon aikana 3,3 miljoonaa euroa liiketoiminnan muita tuottoja. Nämä ovat esim. vuokratuottoja ja käyttöomaisuuden myyntituottoja, eli ne eivät ole varsinaista ydinliiketoimintaa. Jos ne oikaisee pois tuosta ensimmäisen vuosipuoliskon tuloksesta, se näyttää entistäkin kehnommalta. Lisäksi näiden muiden tuottojen määrä kasvoi 1,5 miljoonaa euroa vertailujaksosta eli tulosparannuskin oli virallisia lukuja pienempi.
Destian tappiollinen tulos tarkoittaa, että valtio omistajana tavallaan maksaa siitä, että sen omistama laitos toimii edelleen markkinahäirikkönä. Mikä Destian tehtävä yhteiskunnassa oiken on? Mielestäni se on painaa hintoja alas, jotta valtio säästää hankinnoissa rahaa. Tämän seurauksena taas mm. suunnittelualan palkat pysyvät alhaisina muihin teknisiin aloihin verrattuna.
Millä oikeudella valtio voi pitää yhdellä alalla tuollaista markkinahäirikköä. Koko infra ala kurjistuu moisen toiminnan johdosta. Perustaisivat ennemmin jonkun lääkärifirman, uskoakseni siellä katteet olisivat paremmat ja yhteiskunta ”säästäisi” kyseisellä ajattelutavalla vielä enemmän. Taitaa lääkärit olla liian kova vastus. Kohta taas ihmetellään kun Vr-Rata tekee niin kovin hyvää tulosta ja samalla unohdetaan että kyseisen firman urakat ovat suurelta osin puitesopimuksia eli todellista kilpailua ei ole käyty ja hinnat on sovittu pöydän ääressä. Näillä eväillä Vr-radan on hyvä tulla vapaille markkinoile. Ihmeen hiljaa Infrapuoli on kyseisestä touhusta
Puitesopimukset on kilpailutettu hankintalain mukaan siinä missä kaikki muutkin työt.Destian harrastamat omakustannustyöt eivät kaiken logiikan mukaan tunnu tuovan tulosta….ehkä tärkeintä on rohmuta paljon tekemistä hinnasta viis
Liikennevirason / Rhk:n sivuilla kerrotaan että radan kunnossapidon kilpailutusta avataan asteittain joten epäilen kilpailutuksen kokonaisuutta. Ongelma tulee siitä että ollaan osin vapailla markkinoilla ja osin suljetuilla kuten tielaitos oli pitkään ja tämä yhdistelmä romuttaa yksitiyisten infra-alan yritysten toiminta mahdolisuuksia perusteettomasti. Yhdessä vaiheessa liikenneministeriöstä johdettiin yhtä aikaa RHK:ta,Tiehallintoa,VR:ää, Tielaitosta, tämä jos mikä oli tilaaja tuottaja mallia parhaimmillaan ja väitetään että kilpailu on aitoa ja rehellistä. Voi uskoa ken haluaa.
Tämänpäiväisen uutisen perusteella vois kuvitella, että yrityksen tulos tehdään lomauttamalla/irtisanomalla eikä työtä tekemällä.. Hei, ihan kuin tää olis tapahtunut ennekin..
Destian tehtävänä on tuottaa sen hallintaansa ottaneille vanhoille tielaitoksen väelle mahdollisimman suurta tuloa.
Pieni sisäpiiri siellä vieläkin pelaa omaan pussiinsa