Malmön uusi City-tunneli tuo Tanskan entistä lähemmäksi
Yksi Ruotsin liikenteen mittavimmista rakennusprojekteista otetaan kohta käyttöön Malmössä. Uuden rautatietunnelin, niin kutsutun City-tunnelin, on hehkutettu yhdistävän koko Skånen alueen tiiviimpään verkostoon. Samalla se tuo myös Kööpenhaminan entistä lähemmäksi Ruotsin kolmanneksi suurinta kaupunkia. City-tunnelin vihkiäiset ovat lauantaina.

Yksi Ruotsin liikenteen mittavimmista rakennusprojekteista otetaan kohta käyttöön Malmössä. Uuden rautatietunnelin, niin kutsutun City-tunnelin, on hehkutettu yhdistävän koko Skånen alueen tiiviimpään verkostoon. Samalla se tuo myös Kööpenhaminan entistä lähemmäksi Ruotsin kolmanneksi suurinta kaupunkia. City-tunnelin vihkiäiset ovat lauantaina.
Malmön alle rakennetut rautatietunnelit vastaavat käytännössä kysyntään, johon ajastaan jälkeen jäänyt Malmön keskusrautatieasema ei pystynyt enää vastaamaan.
Jatkossa junalla pääsee kätevästi kaupungin läpi ilman vaihtoja. Malmön pohjoispuolelta Kööpenhaminaan matkustava säästää matkassa noin 10 minuuttia. Samalla yliruuhkaisten junavuorojen aiheuttamaa ongelmaa puretaan lisäämällä kapasiteettia tuntuvasti. Vuoroja Kööpenhaminaan lähtee tulevaisuudessa 10 minuutin välein nykyisen 20 minuutin sijaan.
Malmön keskusta saa myös kaksi uutta maanalaista asemaa, ja uudet raideosuudet yhdistävät junaliikennettä sujuvammin myös Trelleborgiin ja Ystadiin.
”Ainakin minun elämääni tämä tulee helpottamaan paljon, ja kaikkiaan City-tunneli on hieno juttu koko alueelle. Matkustaminen Kööpenhaminaan yksinkertaistuu merkittävästi uusien asemien myötä”, salmen takaa työmatkalta saapunut Anders Larsson totesi Malmön keskusrautatieasemalla.
Valmiiksi ennakoitua halvemmin ja nopeammin
Vuonna 2000 valmistunut Juutinrauman silta on muuttanut merkittävästi elämää Malmössä. Nykyisin sillan yli reissaa junalla kymmeniä tuhansia matkaajia päivässä, joista useat työn perässä. Vain reilun puolen tunnin junamatka on avannut monille työapajat naapurimaassa.
City-tunnelia on kuvailtu puuttuvaksi palaseksi alueella, jossa paine liikennejärjestelyjen parantamiseen on kasvanut vuosi vuodelta. Sitä on ylistetty myös malliesimerkiksi onnistuneesta rakennusprojektista. Rakennuskustannukset jäivät 100 miljoonaa euroa pienemmiksi kuin alun perin laskettiin, ja se oli määrä ottaa käyttöön vasta vuonna 2011.
Kaikki eivät tosin yhdy hehkutukseen. Uutistoimisto TT:n mukaan 90-luvulla ensimmäiset ajatukset tunnelin rakentamisen kustannuksista arvioitiin vain kolmeen miljardiin kruunuun nyt toteutuneen 8,5 miljardin sijaan. Myös hankkeen yhteiskuntataloudellista hyötyä on kyseenalaistettu.
Tätä artikkelia on kommentoitu kerran
Yksi vastaus artikkeliin “Malmön uusi City-tunneli tuo Tanskan entistä lähemmäksi”
Malmön monikulttuurinen väestö vaatii nopeampia yhteyksiä.Etniset rikollisliigat tulevat käyttämään tunneleita hyväkseen. Terrorismi myös mahdollista.