Espoon suurin infra-hanke avataan liikenteelle
Espoon Kauklahdessa sijaitseva Vantinportti avataan liikenteelle perjantaina 14. tammikuuta. Rakentaminen alkoi tammikuussa 2009. Vantinportti on tähän mennessä Espoon historian suurin yksittäinen infra-alan urakka, ja sen arvo on yhteensä noin 20 miljoonaa euroa. Rakennusurakoitsijana ja hankkeen päätoteuttajana toimii E.M. Pekkinen Oy. Erillisenä sivu-urakkana toteutettavien ratateknisten muutosten urakoitsija on VR Track Oy (ent. VR-Rata).

Espoon Kauklahdessa sijaitseva Vantinportti avataan liikenteelle perjantaina 14. tammikuuta. Rakentaminen alkoi tammikuussa 2009. Vantinportti on tähän mennessä Espoon historian suurin yksittäinen infra-alan urakka, ja sen arvo on yhteensä noin 20 miljoonaa euroa. Rakennusurakoitsijana ja hankkeen päätoteuttajana toimii E.M. Pekkinen Oy. Erillisenä sivu-urakkana toteutettavien ratateknisten muutosten urakoitsija on VR Track Oy (ent. VR-Rata).
Vaikka Vantinportti avataankin liikenteelle, täysin valmis se ei kuitenkaan vielä ole. Laituriyhteydet, portaat ja hissit eivät ole vielä valmiit käyttöön otettaviksi. Aikaisen talven vuoksi porrashuoneiden lasituksia ei ole voitu tehdä, joten ne siirtyvät keväälle. Sääolosuhteiden vuoksi myös osa kiveys-, asfaltointi-, maisemointi- ja muita töitä siirtyy keväälle.
Hankkeessa on rakennettu lähes kilometri uutta Vantinportti-nimistä katua, joka kulkee Hansatien ja Rantaradan alitse. Uuden katulinjauksen lisäksi on rakennettu neljä siltaa, sata metriä betonikantista tunnelia, kiertoliittymä, kaksi hissiä ja katettuja portaikkoja, kevyenliikenteen yhteyksiä, pohjanvahvistusrakenteita ja huomattavia luonnonkiviverhoiltuja tukimuurirakenteita sekä sillanrakentamisen edellyttämiä raide-, sähköistys- ja turvalaitemuutoksia.
Koska työmaa sijoittui vilkkaasti liikennöidylle Rantaradan osuudelle, työt jouduttiin suunnittelemaan ja toteuttamaan siten, että junaliikenteelle aiheutui mahdollisimman vähän haittaa. Tästä johtuen töitä tehtiin myös viikonloppu- ja yöaikaan.
Vantinportin rakentaminen poistaa Espoon viimeisen tasoristeyksen Rantaradalta. Tasoristeyksen poistamisen vuoksi hanke on toteutettu yhteistyössä Liikenneviraston kanssa. Liikennevirasto on osallistunut hankkeen suunnitteluun, toteutukseen ja kustannuksiin.
Tätä artikkelia ei ole kommentoitu
0 vastausta artikkeliin “Espoon suurin infra-hanke avataan liikenteelle”